The Steve Miller Band – Let Your Hair Down

Roadrunner Records, 2011

Steve Miller en zijn jongens moet je hoogstwaarschijnlijk kennen van hun tophit The Joker die in de jaren ’70 wereldwijd de radio’s veroverde. Vorig jaar trakteerden ze, na acht jaar stilte, de fans op hun bluesplaat Bingo!. Een schijfje dat door de internationale muziekpers de hoogte ingeprezen werd. Het werd moeilijk voor Steve om de verwachtingen in te lossen

Of de verwachtingen ingelost worden laat ik nog even in het midden. Let Your Hair Down is namelijk een coverplaat waar de hedendaagse touch van The Steve Miller Band zeer goed op te horen is. Het resultaat is zeer aangename en sterke nummers die hoe goed ze ook mogen zijn, nog niet aan de kont van het origineel mogen ruiken. Steve en co. weten op deze manier nummers van Slim Harpo, Roscoe Gordon en Buddy Guy te coveren en de hunne te maken. Toch laat dit een wrange nasmaak achter. De nummers zijn zeer goed ingespeeld, hebben een leuke groove, maar er wordt gewoon niets nieuws neergezet. De band nam deze plaat trouwens op tijdens dezelfde studiotijd als hun vorige plaat Bingo!. Het begint er meer en meer op te lijken dat dit de outtakes waren van Bingo! die even snel op een schijfje werden gegooid om meer te verkopen. De verwachtingen werden dus inderdaad niet ingelost, mocht dit schijfje niet van The Steve Miller Band komen zou het niet van dezelfde bekendheid genieten, laat staan dat mensen het even geweldig zouden vinden.

De fans van Bingo! mogen doen wat ze niet laten kunnen en de plaat in huis halen. Verspild geld is dit zeker niet. Het is een zeer goede plaat, maar luister en vergelijk met het origineel. Steve en co. maken goede muziek, nu nog proberen om iets nieuws én origineels uit die snaren te krijgen.

Korpius - Shades of Black

1. Snatch It Back And Hold It
  2. I Got Love If You Want It