Amaranthe – Amaranthe

Amaranthe – Amaranthe
Spinefarm Records, 2011

Amaranthe is afkomstig uit het Zweedse Gothenburg en noemt haar eigen muziek melodic death metal. Als er echter iets is wat Amaranthe niet is, is dat wel melodic death metal. Misschien is het beter dit titelloze debuut te scharen onder de noemer songfestival-metal, aangezien dit de lading stukken beter dekt.

Dit debuutalbum van deze min of meer supergroep (de leden hebben stuk voor stuk in andere bekende bands gezeten) is poppy, glad en enorm gelikt, en voor veel meer dan een handvol metalheads zal het allemaal veel te glad zijn. Songs als 1.000.000 Lightyears of Automatic ademen dan ook echt een Eurovisie-gevoel uit, en hoewel dat negatief klinkt lukt het de heren en dame wel degelijk het aalgladde uit die wereld succesvol te verbinden met een dosis stevige metal. Het metalen gedeelte van Amaranthe klinkt dan ook typisch naar wat we mogen verwachten uit Gothenburg, en een band als Soilwork schiet me hier regelmatig door het hoofd. Gecombineerd met de vocale kunsten van Elize en bijdragen van Jake en Andy zijn de kleine, maximaal vier minuten durende hapklare brokken zeer goed verteerbaar.

Amaranthe klinkt op papier als een band die het bijzonder goed zou moeten gaan doen op de internationale markt. Of dat ook gaat lukken is de vraag. Hoewel de songs op zich goed in elkaar steken is enige variatie ver te zoeken, waardoor de laatste paar songs (min of meer vanaf Call Out My Name) het ene oor in en het andere oor uit gaan. Tevens is het de vraag of de band niet te hard is voor de ene groep en te glad voor de ander, waardoor een specifiek publiek lastig aan te wijzen is. Tijd zal het leren, en tot die tijd hebben we een makkelijk en wel zeer poppy plaatje om af en toe eens van te kunnen genieten.

Amaranthe - Amaranthe

1. Leave Everything Behind
  2. Hunger