Disfiguring The Goddess – Circle of Nine

Eigen Beheer, 2011

Ja, het is zover. Een nieuw extreem fenomeen doet zich voor. Disfiguring The Goddess bestaat uit twee leden: Phil Cancilla op drums (Misericordiam) en extremist Cameron “Big Chocolate” Argon (Malodorous, Abominable Putridity) doet de rest. Die laatste maakt trouwens ook uiterst brutale dubsteb/deathstep met death metal onder de naam Big Chocolate, mocht het u interesseren. Disfiguring The Goddess is toe aan haar tweede album na het gelijknamige debuut twee jaar geleden.

Bij veel technische death metal-bands heb ik het gevoel van niet te kunnen volgen, mede omdat er teveel gefragmenteerde stukken in voorkomen waar van de hak op de tak gesprongen wordt. En hoewel dit stukje muziek extreem technisch en brutaal is, word je helemaal meegezogen in de stroom aan impulsen. Moddervette staccato riffs, monsterlijk brute slam, bizarre cyberklanken, ranzige basdowns (ik kan het niet anders benoemen), gore raggrunts en dreunende basgitaardreunen. Ieder nummer op zich verdient een review en loopt over van de kwijlmomenten. Dit is als het ware een mix van Devourment, Meshuggah, Annotations of an Autopsy en een toefje deathstep. Filthy! Mensen die het moeilijk hebben met hard staande vocalen zullen het hier wel besterven bij Disfiguring The Goddess.

Ik dacht dit jaar na Anomalous en Benighted (en de nieuwe Origin natuurlijk) niet veel lekkerders meer te ontdekken op het vlak van extreme death metal, maar het is er toch van gekomen. Ook deze krijgt een plaats in de eindlijst van 2011. Zoveel is zeker. Een negen en een mooie nul, ze hadden het voorspeld met de titel van dit album en ze maken het ook waar. Mijn grootmoeder zal even moeten wachten, Disfiguring The Goddess heeft me net voor een paar dagen zaadloos gemaakt.

Disfiguring The Goddess

1. The Age of Seraphim
  2. Throne of the Meek