Loreweaver – Imperviae Auditiones

Loreweaver – Imperviae Auditiones

SG Records, 2011

Loreweaver is een Italiaanse prog metal-band uit Rome die op SG Records debuteert met het al in 2008 opgenomen Imperviae Auditiones. Opvallende verschijning in deze band is zangeres Barbara Rubin. Een dame die meer dan metal in haar mars heeft, getuige haar in 2010 verschenen solo-album Under The Ice. Barbara is in het bezit van een rauwe, emotionele stem die lekker afsteekt tegen de meer fijngevoeliger zangeressen in de ‘female-fronted’ metalscene’.

Loreweaver brengt eigenwijze progressieve metal met licht industriële invloeden. Zo wordt de stem van Rubin nogal eens vervormd en komt de muziek soms wat machinaal over. Dit laatste heeft ook te maken met de in mijn ogen matige productie. Een en ander neemt niet weg dat Imperviae Auditiones een prima plaatje is. De leden van Loreweaver beheersen hun instrumenten prima en ondanks dat de nummers soms wat rommelig overkomen biedt de afwisseling genoeg luisterplezier. Progressieve metal anno 2011 wil nog wel eens ‘cheesy’ overkomen door voorspelbare elementen. Loreweaver trapt niet in die valkuil en weet te verrassen door onverwachte wendingen en niet alledaagse geluiden. Opener Bogus zet wat dat aangaat direct de toon. Een in eerste instantie onsamenhangend geheel, maar na meerdere luisterbeurten valt het kwartje. Dit geldt ook voor de rest van Imperviae Auditiones. Het gitaargeluid en de drums doen denken aan de eerste albums van Symphony X, zonder de neo-klassieke invloeden die deze Amerikaanse band in de begindagen veelal hanteerde. Dit in combinatie met een behapbare dosis moderne elektronica maakt het geheel een aangename beluistering die uitnodigt om nogmaals gehoord te worden.

Het is dan ook doodzonde dat Imperviae Auditiones gebukt gaat onder een ondermaatse productie. Dat is heden ten dage toch echt niet meer nodig. Zo valt de in de basis fraaie gitaarsolo in Follow The Weaver volledig in het water. Hoe moelijk kan het zijn om het gitaargeluid iets prominenter in de mix te zetten en het de ruimte te geven die het toekomt? Zonde. Ondanks de belabberde productie vind ik Imperviae Auditiones geslaagd. De songs zijn spannend, de zang(eres) is tamelijk uniek en je merkt aan alles dat deze band potentie heeft. Laten we hopen dat de opvolger van een goede productie wordt voorzien, want dan zie ik deze band serieus potten breken tussen de grauwe middelmaat die momenteel toch wel heerst in ‘progressief’ metalland.

cover loreweaver 200

1. Bogus
  2. Dead Man Walking