Collapse Under The Empire & Mooncake – Black Moon Empire

Oxide Tones, 2011

Het fijnproeven van muziek en het verdiepen in alsmaar nieuwe experimenten gebeurt vandaag op een recordtempo en dat op alle mogelijke manieren, via diverse genres en nagenoeg op universeel niveau. Het gebeurt dan ook dat in het heden twee noemenswaardige bands elkaar vinden en vervolgens besluiten om de handen in mekaar te slaan. Collapse Under The Empire, een Duitse post-rockband en Mooncake, hun Russische equivalent, tonen met deze split aan hoe het zou moeten zijn.

Het mag duidelijk zijn dat beide bands evenwaardig aan elkaar zijn (wat heel vaak niet of nauwelijks het geval is op een split), elk van deze nummers die wat in de stijl gaan van Tides From Nebula en God is an Astronaut zijn stuk voor stuk parels. Binnen de stijl van beide bands is ook amper verschil terug te vinden; beiden beklimmen ze die hoge muzikale climaxen die al eerder door bovengenoemde bands uitgespeeld werden en kunnen ze de kalmte en sereniteit brengen die onder meer Mogwai en Mono in het verleden aandurfden. Muzikaal bouwt elk nummer prachtig op waarbij vocalen ook totaal overbodig zijn en als gevolg ook niet terug te vinden zijn. Het eerste nummer op deze split is er zelfs eentje dat door beide bands is geschreven en ook samen werd ingespeeld, de proef op de som dat deze twee bands elkaar gevonden hebben en dat hun samenwerking vruchten afwerpt.

Een split is vaak iets dat afschrikt of waarin de ene band fel boven de andere uitsteekt op verschillende vlakken. Het drong pas na het opzoeken van wat informatie tot me door dat deze Black Moon Empire daadwerkelijk een split was, een duidelijk bewijs dat zo’n release niet altijd een goede en een slechte kant hoeft te bevatten. Voor fans van al het bovengenoemde of uiteraard voor de liefhebbers van het voorgaande materiaal van beide bands is dit een absolute aanrader.

Collapse Under The Empire & Mooncake - Black Moon Empire

1. Black Moon Empire (Mooncake & Collapse Under The Empire)
  2. Spark (Collapse Under The Empire)