The Konsortium – The Konsortium

The Konsortium – The Konsortium
Agonia Records, 2011

Deze Noren houden wel van wat obscuriteit. Om de anonimiteit te waarborgen worden er Phantom of the Opera-achtige maskers opgezet en dragen de leden de namen Member 001 tot en met Member 004. Naast het feit dat dit de mystiek rondom deze band alleen maar vergroot heeft het ook een functioneel tintje. Immers, op deze manier kan het van leden wisselen zonder aan identiteit te verliezen. Dit schijnt meer regel dan uitzondering te zijn maar goed, wat wil je als je jezelf The Konsortium noemt. Alleen Teloch (gitarist van Mayhem en Nidingir) is met naam bekend van dit prettig aanhorende gezelschap.

Het debuutalbum bevat acht avant-garde black metal-songs, besmeurd met een dikke laag thrash. De scherpe gitaren snijden als een ijzige wind je gehoorgang binnen. De drums zijn verstoken van galm en klinken daardoor droog en direct, wat alleen maar bijdraagt aan de koude sfeer. Vakkundig worden middels vele blastbeats en dubbele bass de gitaarriffs ondersteund. De muzikaliteit druipt als smeltende ijspegels van de songs en hier en daar doet het denken aan grootheden als Satyricon en Dissection. Hoewel screams de boventoon voeren worden cleane zang en koorachtige zangstukken niet geschuwd en dit past prima binnen de muzikale lijsten. Productioneel is alles mooi uitgebalanceerd en krijgt elk instrument de aandacht die het verdient. Briljante afsluiter Tesla is een mooie blauwdruk van wat The Konsortium te bieden heeft.

Ook al zijn de leden van dit ensemble nagenoeg onbekend, ze zijn geen onbekenden in het veld. Daarvoor is de instrumentbeheersing te groot en zijn de songstructuren te ingenieus. Degenen met een zwart metalen hart kunnen hier dan ook gerust een luisterbeurt aan wagen. Ik voorspel, het zal u niet teleurstellen.

The Konsortium - The Konsortium

1. Gasmask Prince
  2. Lik Ulven