Textures – Dualism

Textures – Dualism

Nuclear Blast, 2011

Met een nieuwe zanger en een nieuwe toetsenist in de gelederen komt Textures met de langverwachte opvolger van het veelgeprezen Silhouettes uit 2008. Wederom opgenomen in de eigen studio van gitarist Jochem Jabos die ook de productie voor zijn rekening nam. Album nummer vier heet Dualism en is, om maar meteen met de deur in huis te vallen, de beste plaat van Textures tot nu toe en daarmee verplichte aanschaf voor liefhebbers van moderne (prog) metal.

Textures volgt met Dualism de paden die met Silhouettes al enigszins waren verkend. Dat houdt in dat de aandacht verlegd is van het hyperactieve spel naar een meer songgerichte benadering, zonder dat afscheid is genomen van de complexe ritmes en flitsende riffs. Het predicaat Meshuggah-kloon, zoals dat door sommigen aan de band is gehangen sinds het debuut Polars, kan dan ook definitief bij het grofvuil. Op Dualism horen we een zelfbewuste band die feilloos de verbinding weet te leggen tussen technische capriolen en sfeervolle passages. Zonder nieuwbakken toetsenist Uri Dijk te kort te doen moet er een bijzondere vermelding worden gemaakt voor Daniël de Jongh. De beste man heeft weliswaar minder agressieve screams dan zijn voorganger Eric Kalsbeek, maar bewijst met zijn cleane zang een uitmuntend zanger te zijn. Zijn zanglijnen passen naadloos in de muziek en voegen iets extra’s toe waardoor de nummers naar een nog hoger niveau worden getild.

bandfoto textures recensie

Het album opent met Arms Of The Sea, een zorgvuldig opgebouwde song waarin alle elementen die Textures in zijn muziek verwerkt worden aangewend. Brute zang, complexe ritmes, dromerige (overgangs-) passages, fraai gitaarwerk en cleane zang. Black Horses Stampede opent verrassenderwijs met een logge death metal-riff die tot halverwege het nummer voortduurt. Vervolgens keert de relatieve rust binnen dat nummer weer. Reaching Home is met afstand het meest toegankelijke nummer dat Textures ooit heeft opgenomen en begrijpelijkerwijs de eerste single. Een hoofdrol in dit nummer is naast het lekkere ritme voor Daniël weggelegd. Luister en geniet.

Het opvolgende Sanguine Draws The Oath doet mij niet zo veel. Ik bespeur her en der wat metalcore-invloeden die wat gewoontjes overkomen. De band herpakt zich met Consonant Hemispheres gelukkig weer. Bijzondere aandacht voor de fraaie tempo- en akkoordwissel op 1:40. Het nummer heeft een bijzonder dreigend sfeertje zonder dat het zwaar op de maag ligt. Via het, niet veel toevoegende, instrumentale Burning The Midnight Oil naar Singularity dat al op de Facebook-pagina van de heren te horen is geweest. Prima nummer, waarin ik echo’s van het ‘oude’ Textures meen te bespeuren. Minor Earth, Major Skies is een groovy beuker met een hoge jump-factor, die het live zeker goed zal doen. Datzelfde geldt, zij het minder groovend, voor Stoic Resignation waarin Daniël zijn hardcore-strot flink laat gieren. Het begin van Foreclosure, en dan met name het drumwerk, doet mij denken aan de tweede plaat van A Perfect Circle. De zang is (bewust) naar de achtergrond gezet waardoor het nummer kan worden gezien als aanloop naar het afsluitende Sketches From A Motionless Statue. Alle elementen die ook in het eerste nummer zaten komen nogmaals langs, de band speelt afwisselend ingehouden en uitbundig wat een bijzondere dynamiek ten gevolg heeft.

Met Dualism heeft de band wederom een sprong voorwaarts gemaakt. Muzikaal is het allemaal net een tikkie sterker en meer doordacht, zanger Daniël is een aanwinst en de band klinkt zelfverzekerder dan ooit. De toetsen worden spaarzaam gebruikt, maar zijn effectiever dan ooit en zorgen mede voor het lekkere licht melancholische sfeertje dat de plaat op bepaalde momenten uitstraalt. Ik ben benieuwd hoe hoog de lat Textures voor zichzelf heeft gelegd. Want om dit Dualism te overtreffen zullen ze behoorlijk aan de bak moeten. Tot die tijd zal Dualism zeker blijven boeien en nog menig rondje in mijn speler draaien.

cover textures 200 200

1. Arms Of The Sea
  2. Black Horses Stampede