15 Reasons – Second Coming

15 Reasons – Second Coming

Suburban Records, 2011

15 Reasons komt uit Brussel en debuteert met Second Coming. De titel verwijst deels naar de moeizame totstandkoming van deze plaat. De muziek is grotendeels twee jaar geleden al opgenomen, maar tijdens de opnames besloten de bassist en zanger de band de rug toe te keren. Ondanks deze tegenslag werd er een geschikte zanger en bassist gevonden en ligt Second Coming vanaf eind augustus in de platenzaak.

De plaat opent, na een stemmig intro, met het titelnummer dat doet denken aan Prong ten tijde van Rude Awakening; redelijk dansbare ritmes met strakke riffs. 15 Reasons heeft echter meer dan dat in huis. Invloeden van begin jaren negentig-bands als Soundgarden en Alice In Chains zijn sterk aanwezig. Luister maar eens naar Darker Than Black of het met een gloedvolle gitaarsolo opgeleukte Almost Blind waarin met name laatstgenoemde band behoorlijk doorklinkt. Bewust of onbewust heeft 15 Reasons in het nummer Burn Out zelfs de riff van Sickman van de band van Jerry Cantrell gebruikt. In tegenstelling tot de Seatle-acts verwerkt 15 Reasons meer metal dan rock in haar muziek waardoor het geheel niet gedateerd overkomt. Helaas is na de eerste helft de lol er wel af en wordt het allemaal wat saai. Hierdoor gaat de plaat als een nachtkaars uit.

Aardig om te vermelden is dat de zang is opgenomen in de studio van ex-Channel Zero snarenplukker Xavier Carion. Met Channel Zero heeft de band overigens al eens opgetreden. Een aardig debuut, maar met wat meer variatie in het songmateriaal kan de band echt hoge ogen gaan scoren.

15reasons 200

1. Rebirth
  2. Second Coming