Merzbow – Jigokuhen

Merzbow – Jigokuhen
Important Records, 2011

Merzbow dat is Masami Akita. En Masami Akita, dat is de godfather van de noise scene. Deze Japanner creëert “muziek” die voor de meeste mensen gelijk staat met het telefoneren naar een faxapparaat op 12, begeleid door een bende krijsende kinderen, vlam in je oor. Voor anderen is het dan weer een haast bovenaardse ervaring. Ik hou er persoonlijk wel van, zo nu en dan, en heb enkele van de honderden creaties van deze man. Deze bijvoorbeeld.

Jigokuhen is het vijftiende album in een serie over dertien Japanse vogels en meteen ook het laatste. Het bestaat uit twee nummers die telkens een dik kwartier aanhouden. Part I bestaat uit licht ritmische noise met knetterende en kwetterende schelle hoge tonen en een stevige ruis. De onderlaag wobbelt dan weer gezapig weg, een behoorlijk contrast met de oorverdovende versnipperaarfrequenties waarbij je je oren bij zou openkrabben. Naarmate je het aantal luisterbeurten opdrijft ga je ook steeds meer zaken horen en mits voldoende focus graaf je je simpelweg in, in de verdoken psychedelische vortexen.

Part II is een stuk chaotischer wanneer het aanvangt, als een orgie van losgeslagen brandweerslangen op een druk die geen één van hen aankan. Het evolueert constant tot haast rustgevende ambient-noise. Bijna halverwege wordt het een stuk donkerder en speelser tegelijk, inclusief blieps en biepjes, wordt het haast een Galakthorrö-product. Het stemt me blij en prikkelbaar tegelijk.

Er zijn van die albums van deze Merzbow die aan te raden zijn, ik denk maar aan Pulse Demon, Live Magnetism, de samenwerkingen met Boris en Nordvargr, Venerology en Aticca. En Jigokuhen, die mag er zeker ook wezen. Ferm.

Tracklisting:Masami Akita

1. Jigokuhen 1
  2. Jigokuhen 2