Arkona – Slovo

Arkona – Slovo

Napalm Records, 2011

Paganfans die het horen donderen als de naam Arkona valt, verdienen een groot pak slaag. De band won sinds de laatste plaat Goi, Rode, Goi! immens aan populariteit. Deze Russische folk metal-band werd in 2002 opgericht door frontvrouw Masha onder de naam Hyperborea. Al snel werd de naam aangepast naar Arkona en datzelfde jaar nog kwam de demo Rus uit. Na een hele resem platen te hebben uitgebracht en een handtekening te hebben gezet onder een contract bij Napalm Records krijgen we nu de nieuwe plaat Slovo te horen.

Na de eerder dit jaar uitgebrachte EP Stenka Na Stenku wisten de fans ongeveer wat te verwachten op Slovo: lekkere pagan- en viking metal, nog steeds in het genre van het ‘nieuwe’ Arkona. Masha had de fans eerder dit jaar beloofd iets speciaals te maken van de nieuwe plaat en dat deed de band dan ook. Arkona maakt op Slovo namelijk gebruik van een orkest en koor, en dit zonder aan brutaliteit in te boeten of al te bombastisch (lees Rhapsody Of Fire-achtig) over te komen. Een hele prestatie! Het orkest doet ook geen afbreuk aan de hele sfeer die sinds Goi, Rode, Goi! rond de band hangt. In de intro Az’ bijvoorbeeld krijg je de typische Arkona-deuntjes gespeeld door het orkest en versterkt door een doedelzak. Het orkest stoort hier en daar op een track maar draagt op andere plaatsen dan weer mooi bij aan het geheel van Slovo. Een nieuwe, bombastische Arkona, maar het smaakt.

Toch kan gezegd worden dat buiten de éénmalige toevoeging van het koor en het orkest Arkona niet echt veel nieuws teweeg brengt op deze plaat. Integendeel, de band doet op sommige tracks zelfs onder voor de voorganger.

Slovo is een plaat met sterke nummers, toch mag Arkona niet te snel zegevieren. Vergelijk hen met de hedendaagse Korpiklaani: de muziek blijft oké – maar doet vaak onder voor eerdere plaatjes, de fans blijven toestromen, maar wanneer je begint te vergelijken met vroeger werk maakt al gouw een nostalgisch gevoel zich van je eigen. Arkona is een fantastische band maar hier en daar moeten ze terug naar de basis.

Frisian Metal Massacre Vol. 1 200 x 200

1. Az’
  2. Arkaim