The Rotted – Ad Nauseam

The Rotted – Ad Nauseam
Candlelight Records, 2011

The Rotted is een van de betere death metal-bands uit Groot Brittannië, althans zo bewees het zich met zijn vorige album Get Dead or Die Trying, voor The Rotted een debuut, maar voor de muzikanten van Gorerotted (drie van de vier) inmiddels al de vierde. Gorerotted is echt een andere band, willen ze benadrukken. Ter ongenoegen van een deel van de fanschare, maar inderdaad, het is te horen dat The Rotted een nieuwe weg zoekt op zijn tweede album, Ad Nauseam.

Net als op Get Dead or Die Trying en de Anarchogram EP druipt er aardig wat punk en hardcore door de death metal. Waar Get Dead or Die Trying hier en daar wat meer aan grindcore deed denken door het hogere tempo en de minder zware productie gaat Ad Nauseam veel meer de kant van de Zweedse death op. Lomp, zwaar, duister. In de meeste nummers zoekt men wel een keertje de hoge tempo’s op, maar de focus ligt op het zware, lompe geluid, waarvoor men uitvoerig leentjebuur speelt bij Entombed en Bloodbath, wat vervolgens gecombineerd wordt met punkinvloeden en wat elementen van moderne death (Misery Index, Mumakil, Man Must Die). De originaliteit is ver te zoeken, en hoewel dit over het algemeen niet echt een argument is bij death metal-platen, waren het de variatie en de frisse agressie die in combinatie met het vakkundig muzikantschap en de zwarte humor Get Dead or Die Trying zijn charme gaven. Ad Nauseam is lomper en zwaarder, maar minder “in your face.” Minder afwisseling, minder melodie. De humor is nog wel enigszins aanwezig (Motörbastärds), en men kan nog steeds vlotte metaltracks zowel als zwaar en duister werk (de laatste twee nummers) schrijven. Ad Nauseam is zeer degelijk, maar ergens zal bij de luisteraar die niet in het bijzonder iets op heeft met de Zweedse tak van het genre het gevoel blijven hangen dat hier iets in had gezeten, wat net van die zeven een (ruime) acht had kunnen maken.

The Rotted - Ad Nauseam

1. Anarchogram Sun
  2. Rex Oblivione