Undecimber – Seven Nights of Sin

Undecimber – Seven Nights of Sin
Downfall Records, 2011

Voor mij is het weer eens wat anders: gothic rock/metal uit Zweden. Deze heren en dame brachten eerder dit jaar hun debuutalbum Seven Nights of Sin uit via Downfall Records. Na twee gezellige avonden aan de bar met dit gezelschap, kreeg ik deze cd in mijn handen gedrukt, met de vraag of ik er alsnog een stukje over wilde schrijven. Zo moet het ongeveer gegaan zijn; hoe kan dat ding anders de volgende ochtend naast mijn nest liggen?

Undecimber wordt door velen vergeleken met Type O Negative, maar persoonlijk vind ik dat een vreemde vergelijking. Dat zanger Snakes met momenten exact als Peter Steele klinkt, wil verder niks zeggen, of je moet My Girlfriend’s Girlfriend (1996) een Type-O-ijkpunt willen noemen. Anyway, genoeg over vergelijkingen. Deze Zweden maken zeer aanstekelijke, poppy gothrock; soms mierzoet, soms romantisch, soms neerslachtig. Nummers als The Wicked, Together in Death en Demon My Love zitten eigenlijk na één luisterbeurt al in je hoofd, wat natuurlijk een prestatie op zich is. Keyboardeffecten spelen met je stereofunctie en gitaar en bas dienen continu als ondersteuning van de stampende, dansbare ritmesectie. Wel hoop ik dat de zanger in de toekomst meer doet met zijn lage vocalen dan met de wat beknepen geluiden (Aiming Low, Redemption). Het wordt allemaal wel erg zoet als de pianoballad Take This Life zijn opwachting maakt, maar slecht is het zeker niet. Een neerslachtige bui is genoeg om er prima van te kunnen genieten. Net als van Darkness trouwens, hoe poppy kun je klinken?

Met metal heeft dit eigenlijk weinig meer te maken, maar desondanks is Seven Nights of Sin het luisteren zeker waard. Liefhebbers van gothrock en aanverwanten kunnen dit gerust checken. Het zit zo in je kop, zoals het natuurlijk hoort bij dit genre. Skål!

Undecimber - Seven Nights of Sin

1. Death By Design
  2. The Wicked