Guido Campiglio – Rumble In the Jungle

Guido Campiglio – Rumble In the Jungle
SG Records, 2011

Guido Campiglio is een shredder van Italiaanse origine, die zijn sporen wel verdiend heeft. Net als veel van zijn soortgenoten blijft ook hij toch de behoefte voelen om ons te voeden met solomateriaal. Ik hoop niet dat ik de liefhebbers van het betere gitaarwerk nu tegen de schenen schop als ik hier zeg dat het meeste materiaal dat wordt uitgebracht in dit genre lijkt op een vorm van masturbatie voor de maker. Een ander deel lijkt totaal niet nodig omdat er niets nieuws of extreem goeds wordt aangeboden. Dan hou je nog een deel over dat echt de moeite van het beluisteren waard is, omdat het echt bijzonder, spannend of juist ontspannend of van eenzame schoonheid en kwaliteit is.

De nieuwe (derde) cd van Guido heet Rumble In The Jungle. Over het algemeen luistert het best lekker weg, maar nergens wordt het waarom van deze cd mij echt duidelijk. Toegegeven de man kan een flink stuk gitaarspelen en is wat dat betreft zeker begenadigd te noemen en ook trapt hij niet in de val waar velen voor hem intrapten door te vervallen in schier eindeloos gepiel. Ook de introductie van de nodige elektronica levert zo hier en daar aardige effecten op. Toch hoor ik nergens iets wat ik niet al eerder heb gehoord en eigenlijk begin ik me zo op de helft van het album best wel te vervelen.

Aan het gitaarspel ligt het niet. Guido heeft goed geluisterd naar grootheden zoals Yngwie Malmsteen en weet die aardig te benaderen. Hij verliest zich bovendien niet in eindeloos gepiel of het behalen van snelheidsrecords. De liefhebbers van dergelijk gitaarspel kunnen dan ook Rumble In The Jungle met een gerust hart aanschaffen. Veel verder als de selecte groep van liefhebbers gaat dit volgens mij toch echt niet komen en er zullen maar weinig nieuwe zieltjes mee gewonnen worden. Aardige plaat van een prima gitarist, maar daar blijft het wat mij betreft bij, helaas.

guido campiglio

1. C.D.T. Symphony
  2. Rumble In The Jungle