Rose Funeral – Gates Of Punishment

Rose Funeral – Gates Of Punishment
Metal Blade Records, 2011

Deze keer ga ik de haters tegenspreken. Dit is nochtans een ideale plaat om compleet met de grond gelijk te maken, zoals de cover al aangeeft. Rose Funeral is een band die zich in het precieze midden begeeft tussen death metal en deathcore en van beiden de hardste elementen eruit haalt. Het is een plaat geworden voor mensen die het graag bruut en stevig hebben, zonder al teveel sfeer of attitude. Helemaal mijn ding en ook Steve Tucker (ex-Morbid Angel) zag het zo.

Ik begin steeds meer plezier te beleven aan dat extreme deathcore-segment. Eerder dit jaar passeerde State of East London, deze maand Aegaeon nog, nu is het de beurt aan Metal Blade-band Rose Funeral. De band raast volle kracht vooruit blastend de speakers uit om vervolgens hard beukend te slammen en wat later breakdowns uit te spuwen als een spast op stierenviagra. Geen lamme slomo-“drop”downs trouwens, maar energiek begeleide breaks met lekker overdreven roffels en drilboortoms. Hier en daar heeft het wat weg van de hyper-aanpak van Kataklysm, ook qua gitaarsound. Tussendoor regelmatig melodisch gitaarwerk (zowel in de solo’s als in de riffs) dat vrij Zweeds klinkt, vooral bij de nummers op de tweede helft van het album, net als het oorspronkelijke werk van The Black Dahlia Murder (Unhallowed, weet u nog?), tot in black metal-regionen toe.
De nummers zijn niet altijd herkenbaar en wellicht daarom worden wat toevoegingen gemaakt met keys en andere instrumenten, of men gooit gewoon een zangeres of ene Steve Tucker mee in de strijd (False Divine). Behoorlijk geslaagd en het zorgt ook voor de noodzakelijke variatie, samen met de vinnige solo’s.

Rose Funeral is alweer een geslaagde combinatie in de vuurlinie tussen brute death metal en deathcore. Hard en heel energiek. Verfijnd is het zeker niet, ondanks de technische kundigheid (Malignant Amour) maar aanstekelijk is het absoluut. Zeker de moeite om eens te proberen (net als dat Aegaeon, State of East London en As You Drown natuurlijk!).

Tracklisting:Rose Funeral

1. Legions of Ruination
  2. Grotesque Mutilation