Incidense – Incarcerated

Incidense – Incarcerated
Eigen Beheer, 2011

Het Utrechtse Incidense debuteert met Incarcerated, een zeer net in een degelijke digipak gestoken schijfje met daarop zes progressieve metalsongs met een speelduur varierend tussen de drie en tien minuten. De wat bedompte productie zullen we de heren niet aanrekenen, daar het een in eigen beheer uitgebrachte release betreft, maar de gevarieerde zes nummers spreken boekdelen en laten een band horen die een aantal stappen in de juiste richting weet te zetten, zij het zeer voorzichtige en overduidelijk onwennige.

Op het instrumentale vlak zit het wel snor met Incidense, al zou je vraagtekens kunnen zetten bij het progressieve gehalte van de muziek. Incarcerated gaat meer richting een vrij normale pot rock/metal met hier en daar een oprisping in de vorm van een wat freaky keyboardsolo of een gekke break, maar mensen die bij progressieve metal aan bands als Dream Theater denken komen met deze schijf bedrogen uit. Het materiaal mag er echter zijn, en hoewel het hier en daar wat aan de simpele kant is en er met een te grote regelmaat te weinig gebeurt in de songs, is het allemaal best te pruimen.

Voor een eventuele volgende release mag er best wat meer spanning in de songs zitten en mogen de langer uitgesponnen passages best wat korter om in dienst te staan van de songs zelf, maar de basis is er. Enige echte grote minpunt aan Incarcerated is de wat matige vocale invulling. Als de heren een gedegen zanger kunnen vinden die het geheel wat meer invulling kan geven zouden we hier best met een heel aardige band te maken kunnen hebben.

Incidense - Incarcerated

1. Ultimate Sin
  2. Silence Must Break