Grown Below – The Long Now

Grown Below – The Long Now
Slow Burn Records, 2011

Enige tijd terug viel de Belgische band Timer plots weg. Niet getreurd, in de plaats ervan kwam deze gloednieuwe band Grown Below. Met een teaser wisten ze al wat luisteraars warm te maken en bij deze is hun eerste album The Long Now ook al meteen gelanceerd. Een fijn gevoel te weten dat België nog eens iets anders weet te brengen dan de zoveelste black- of death metal-act.

Deze heren brengen een cocktail die niet nieuw is op de kaart, maar hij smaakt en dat is het voornaamste! De band geeft al zelf wat aan welke richting ze opgaan met hun muziek en voor één keer is dat ook wel duidelijk een referentiepunt. Grown Below brengt met dit debuut maarliefst meer dan een uur aan sludge/post-rock. De link met bands als Cult of Luna en Isis worden meteen gelegd, gewoon al schitterend als je dat kan bereiken. Een stevig stukje sludge, al is het op bepaalde momenten (ondermeer in nummers als Devoid of Age) nog iets te monotoon en repetitief. Gelukkig is dat niet iets dat een uur non-stop stand houdt, de band weet een schitterende afwisseling te brengen in de muziek die ze brengt: van rustgevende akoestische momenten (heerlijk op de titeltrack) tot post-rock in de stijl van Explosions in The Sky en God is an Astronaut. Vocaal krijgt dit werk een dikke pluim: machtige grunts en een cleane stem die perfect passen bij alles wat gebracht wordt.

Rustgevende muziek met post-rock-elementen van hoog niveau met wat slepende uitbarstingen dus. Hier en daar misschien nog een sludge-kantje dat nog iets te fel blijft aanslepen, maar dat heb je met dat genre. Dat Grown Below potentieel vertoont met deze eerste release zou gewoon een understatement zijn. Fans van Isis/Cult of Luna en/of dromerige post-rock, haal hem in huis!

Grown Below - The Long Now

1. Trojan Horses They Ride
  2. Devoid of Age