Fate – Ghosts From The Past

Fate – Ghosts From The Past

AOR Heaven, 2011

Het Deense Fate debuteerde in 1985 al met het titelloze debuut. In de gelederen destijds was (ex-) Mercyful Fate-snarenplukker Hank Sherman te vinden. Hij verliet de band in het jaar dat het Nederlands elftal Europees kampioen voetbal werd. Fate speelde en speelt nog steeds geen metal zoals de band van King Diamond dat deed. Fate maakt AOR waar de nadruk op het gitaar en toetsen ligt. Dit soort acts kennen allemaal een (gedwongen) rustpauze begin jaren ’90. Zo ook Fate dat in 1993 ermee kapte om er in 2006 weer mee te beginnen. Ghosts From The Past is het tweede album na de wederopstanding van de Denen.

En het moet gezegd: Ghosts From The Past is weliswaar niet meer van deze tijd, maar daardoor juist prima te pruimen. Het grote gebaar wordt niet geschuwd en de heren trekken alle registers open. Dat leidt tot een prima AOR-album. Fate weet sterke songs te pennen en heeft in nieuwbakken gitarist Torben Enevoldsen een sterke troefkaart in handen. De beste man is hoorbaar beïnvloed door John Norum (Europe) en schudt de ene (Children Of The Night) na de andere solo (Follow Your Heart) uit zijn pols. Een absolute meerwaarde. In tegenstelling tot genregenoten ligt de nadruk niet alleen maar op melodie en song, maar weet het kwintet ook nog de nodige instrumentale fratsen aan de muziek toe te voegen. Vooral het subtiele baswerk verdient een pluim.

Alles dat je van een ouwe-lullen-plaat verwacht is aanwezig op Ghosts From The Past. Lekkere uptempo rockers en (semi) ballads passeren de revue. Het geluid is kraakhelder, de songs zijn catchy, het samenspel is perfect. Invloeden van het huidige Whitesnake zijn terug te vinden in The Last Time, maar verder kan Fate niet betrapt worden op het spelen van leentjebuur. Een prima album, al vind ik persoonlijk dertien tracks wat aan de lange kant.

fate 200

1. Children Of The Night
  2. Miracle