Grim Ordeal – 3 Song Demo

Grim Ordeal – 3 Song Demo
Eigen beheer, 2011

Grim Ordeal is een sinds 2009 actieve metalband uit Deventer. In het vooruitzicht van een volledig album krijgt Nederland nu de mogelijkheid een demo aan te schaffen (2 euro). Het eindproduct klinkt voor een demo bijzonder goed, en ook het artwork is duidelijk geen afgeraffeld werk.

Men laat ons een combinatie horen van thrash en wat hardere metalcore, met vocalen die wat meer doen denken aan reguliere hardcore. Dit is ook direct wat ik een beetje wrang vind klinken aan de demo. De muziek is overduidelijk meer metal dan hardcore, terwijl de vocalen zich vooral goed lenen voor de wat oudere stijl hardcore, meer dan dat bij populaire crossoverbands het geval is. Bands die zich ongeveer in hetzelfde genre als Grim Ordeal begeven moeten het vooral hebben van juist de referenties aan hardcore (Arkangel bijvoorbeeld) of juist van hun technisch kunnen, waarmee ze meer richting echte metal gaan (Neaera bijvoorbeeld). Het precieze midden tussen deze twee is ook niet bijster interessant, doordat juist de karakteristieken van beide genres te veel buiten beeld worden gelaten. Grim Ordeal zet voor zijn leeftijd doch al een noemenswaardig stevig en gevarieerd product neer, daarover geen twijfel. Mijn advies aan Grim Ordeal is echter toch het meer in de hardcore te zoeken, vooral omdat de zang zich daar bijzonder goed voor leent. Tegelijk valt dan nog steeds een plek te geven aan de metalinvloeden. De instrumentbeheersing is in ieder geval prima en het enthousiasme is zeker aanwezig, en als de band deze twee volledig inzet bij het maken van een volwaardig album kan dat nog best eens verrassend uitpakken!

Grim Ordeal

1. Pandemic
  2. In Blood We Trust