Arsis – A Celebration of Guilt

Arsis – A Celebration of Guilt (re-release)
Willowtip Records, 2012

Zeven jaar na de eerste druk wordt het debuut van de beste Amerikaanse Gothenborg band opnieuw uitgebracht. Nieuw artwork, nieuwe mastering, twee bonusnummers en een hoop nostalgie. Nostalgie naar oude Zweedse dagen maar ondertussen ook naar het oorspronkelijke geluid van Arsis, dat inmiddels “geëvolueerd” is naar een technische NWOAHM-versie van Arch Enemy.

Het was ooit anders. Op A Celebration of Guilt verkende Arsis zijn eigen kunnen met veel impulsief geweld en snelheid in het kader van Gothenborg metal. At The Gates, Dark Tranquillity en (oude) Arch Enemy; flashbacks vlogen je om de oren. Melodie, agressie en heel veel geshred, allemaal net iets technischer en bruter dan het origineel, het was een ware ontdekking. Achteraf bekeken wordt nog veel gesproken over dit album, al lijkt de band het een beetje achter zich gelaten te hebben. Hoog tijd om het nog eens uit te brengen, moet Willowtip gedacht hebben. Gelijk hebben ze.

Arsis, de band die in 2004 vanuit Amerika de Gothenborg-vlam deed aanwakkeren mag naar mijn mening zelf wakkergeschud worden. En hoe beter dan met hun zeer geslaagde debuut? Luistertip: Maddening Disdain.

Arsis

1. The face of my innocence
  2. Maddening disdain
  3. Seven whispers fell silent
  4. Return
  5. Worship depraved
  6. Carnal ways to recreate the heart
  7. Dust and guilt
  8. Elegant and perverse
  9. The sadistic motives behind bereavement letters
  10. Looking to nothing
  11. Wholly night
  12. Painted Eyes (Bonus Track)
  13. Veil Of Mourning Black (Bonus Track)

Line up:

• James Malone – guitars, bass, vocals
  • Michael Van Dyne – drums

Arsis – A Celebration of Guilt

Arsis – A Celebration of Guilt
Willowtip Records, 2005

Heb je je ooit afgevraagd hoe In Flames zou klinken, als ze niet zo verdomde soft waren geworden? Het antwoord vind je op de debuutschijf van het Amerikaanse gezelschap Arsis. De basis van hun sound bestaat uit melodieuze death metal, zoals dat halverwege de jaren negentig in Gothenburg ontstond. Maar terwijl de voornaamste exponenten van de Gothenburg-sound door de jaren heen steeds toegankelijker zijn gaan klinken, gaat de muziek van Arsis juist de andere kant op; Arsis klinkt op A Celebration of Guilt als een rauwe, extreme variant van Dark Tranquillity.

Geen mainstream gesodemieter dus, maar rauwe, in-your-face metal. De nummers worden lekker snel gespeeld en gaan regelmatig in de hoogste versnelling middels vette blastbeats. Door het dynamische en energieke drumwerk blijft de druk constant op de ketel. Ook de agressieve samenzang draagt bij aan de opgefokte sfeer van het album. De melodieuze death metal wordt verder opgeluisterd door interessante dubbele gitaarpartijen, meeslepende passages, gitaarsolo’s en hier en daar een black metal riff of een folk melodie.

A Celebration of Guilt werd in 2004 al op de Amerikaanse markt uitgebracht door Willowtip Records, een label dat grossiert in agressieve death/grind bands, die nét even anders klinken. Earache is onlangs een samenwerkingsverband aangegaan met Willowtip en brengt nu Willowtip-releases uit in Europa. En dat is maar goed ook, want deze heerlijk atavistische schijf verdient de aandacht van eenieder die teleurgesteld is in de muzikale ontwikkeling van In Flames en Dark Tranquillity.

Tracklist:

1. The face of my innocence
  2. Maddening disdain