Various Artists – Desolation. Dissonance. Delirium.

Hypnotic Dirge Records, 2011

Eén van Canada’s actiefste, kleinschalige labels geeft opnieuw een gratis te downloaden album weg. Naar goede gewoonte bestaat de schijf uit black metal (al dan niet atmosferisch, progressief of suicidal) en post-metal. Deze bloemlezing moet opnieuw een beeld scheppen van de variëteit die het label aan bands en gemoedstoestanden aanbiedt. Het gaat hier niet uitsluitend om nieuw materiaal, maar dat zal de pret niet drukken.

Voor het ongeoefende oor zal het niet makkelijk worden deze rit uit te zitten. Van melancholisch klinkende black bij Ov Hollowness naar razende indus-black bij Funeral Fornication naar depressieve funeral black bij Silent Path, niet iedereen is bereid deze rollercoaster te volgen. Our Last Day On Earth is nieuw voor mij en bezorgt de luisteraar een geestelijk rustmoment incluis trance met esoterisch aandoende hypnotiserende black. Vrij geslaagd en de verrassing op dit album.

Neige et Noirceur is geen onbekende meer in het rauwe black metal-genre en kan mij bijzonder bekoren met zijn vrij Duitse ambient black, zeker een hoogvlieger op deze compilatie! Epitimia uit Rusland kan me maar matig boeien met standaard depri-black en wordt qua inhoud opgevolgd door het luchtige en melodische The Foetal Mind dat puur instrumentaal voor de dag komt. Stroszek, eigendom van Claudio Alcara (stichter van Frostmoon Eclipse) brengt een Tiamat aandoend half-akoestisch nummer vol dromerigheid.

Tweede hoogtepunt op deze verzamelaar is Netra, dat uit zijn schitterende plaat Mélancolie Urbaine een triphoppend metalnummer brengt. Intens, een tip voor Ulver-fans. De Iraanse depri black band Ekove Efrits is inmiddels ook geen echte onbekende meer en brengt een dromerig doch emotioneel beladen nummer met Faceless Moments. Verder is er voor de zweverds onder ons ook nog Old Forgotten Woods met gitaar en ambient, terug naar de natuur.

Fijn album weer met enkele uitschieters en een paar nieuwe gezichten. Interessant voor de “seekers” onder ons die blijvend op zoek zijn naar nieuwe namen en vernieuwers. Legaal af te halen via onderstaande link met extra materiaal in de vorm van een video en tekst en uitleg bij verschillende nummers.

hdr 3

1. Ov Hollowness – End in View
  2. Our Last Day on Earth – Omega Vibration