Cold Body Radiation – Deer Twillight

Cold Body Radiation – Deer Twillight
Dusktone Records, 2011

Het Nederlandse Cold Body Radiation bracht in 2010 zijn debuut uit, The Great White Emptiness, dat opviel door zijn ijzige aanpak. Post-rock georiënteerde ambient (black) metal sloeg aan bij velen, een kleine revelatie was in de maak. Deer Twilight is album nummer twee geworden, de fans hoefden met andere woorden niet lang te wachten.

Cold Body Radiation (prima bandnaam overigens) heeft zijn koers gewijzigd en stapt uit de verwarrende maalstroom aan black metal-energie. In de plaats daarvan krijg je een veel gewichtslozer gevoel aangeboden, iets wat zich tussen droom en realiteit in bevindt. Er is duidelijk voorkeur gegeven aan rockvibes, getuige de basakkoorden die een heel erg vooraanstaande rol toebedeeld krijgen. Ambient soundscapes reflecteren enigszins de wazige vibes van het debuut, maar Deer Twilight heeft algemeen beschouwd een veel te “uplifting” sluier over zich heen.

Het mag dan wel een grote stap richting post-rock (de sporadische screams gaan daar echt niets aan veranderen) zijn geworden die ik enerzijds betreur, toch moet worden toegegeven dat de band een vrij eigen geluid en aanpak heeft. Geen clichématige tremelo’s en typische climaxopbouw van al die copieuze Monofiele bands die het genre stilaan zo doorzichtig maakt als boterpapier, maar zuivere dynamiek zonder pretentie. Dat laatste zorgt er wel voor dat er net iets te weinig blijft hangen, mede door het gebruik
van typische, depressieve rock-screams die niets bijdragen tot de gebrachte postrocksfeer, net als de steriele drums. De mossel en de vis, je weet wel. Cold Body Radiation is echter wel een naam om te onthouden en zolang ze niet de reïncarnatie van Lifelover willen worden komt het wel goed. Luistertip: Shimmer.

Cold Body Radiation

1. Deer Twillight
  2. Make Believe