Quo Vadis – Infernal Chaos

Quo Vadis – Infernal Chaos
Total Metal Records/Metal Scrap Records, 2011

Waar ga je heen? Naar de supermarkt, naar de plee, naar de hoeren, naar de buurvrouw om haar haagje te scheren? Of was het toch niet de bedoeling om de vraag, die de groepsnaam van het Poolse (en niet het Canadese) Quo Vadis stelt, te beantwoorden. Ze vragen het zich al af sinds 1986 en brachten deze plaat vorig jaar nog onder de attentie van deze recensent, die toen nog elders de metalwereld diende. Toen nodigde dat uit tot enig enthousiasme.

Mensen veranderen. Het enthousiasme van vorig jaar was overdreven. De paar zuchtjes sfeeradem, sporadisch pompend snaarwerk zoals in Bomb & Fire en het punky Blood For Oil kloppen de nagel nog steeds op de kop. Etnische melodietjes en de subtiele keyboards kleuren de achtergrond. Maar die lichtpuntjes wegen niet op tegen de stug gearrangeerde progressieve thrash die dit pleegt te zijn. Hét pijnpunt van dit album zijn de infantiele teksten en de manier waarom die gezongen worden. De semicleane zang heeft moeite om toon te houden en het afschuwelijke accent maakt de vocalen nog kwetsbaarder. Aan het nummer waar een hoorn een sterk op Love Is A Battle Field gelijkende melodie speelt hangt zelfs een plagiaatgeurtje.

Sorry dus, als iemand zich heeft laten leiden door die eerdere recensie. Gelukkig zag toenmalig Zware Metalen-collega Reinier wel meteen wat voor een uitgemergelde naakte oude man dit achtste album werkelijk is, zodat jullie hier misschien aan ontsnapt zijn. Nu hij opnieuw het rusthuis uit mag en je ziet ‘m opnieuw voor je neus staan, gooi er dan een badkuip tegenaan en bind hem vast aan de garagepoort. Dan gaat hij nergens meer heen!

Tracklisting
Quo Vadis - Infernal Chaos

1. Caducus
  2. Blood For Oil
  3. Bomb & Fire
  4. Black Horizon
  5. Chaos
  6. Dreams
  7. Cross Of Gold
  8. East vs West
  9. Nimue
  10. Evil Dad
  11. Russia

• Tomasz ‘Skaya’ Skuza- Vocals, Basgitaar
  • Marcin ‘Cimas’ Szeremeta – Gitaar
  • Mateusz ‘Matek’ Lazar – Gitaar
  • Sebastian ‘Seba’ Gorski – Drums

Quo Vadis – Infernal Chaos

Quo Vadis – Infernal Chaos
Chaos Records – 2010

Poolse metalbands zijn in mijn ogen zo metal als metal maar kan zijn. Men ploetert door de jaren en decennia heen met meestal matig tot geen succes maar geen moment leidt dat tot minder albums, tours of enthousiasme. Regelmatig komt daar ook nog eens een vreselijke gebeurtenis overheen zoals bij Decapitated (busongeluk leidde tot dood drummer), Vader (verloren drummer door drugs) en Behemoth (zanger Nergal heeft leukemie) maar stoppen is totaal geen optie.

Quo Vadis… nog zo’n stel oerdegelijke ijzervreters uit Polen. Opgericht midden jaren tachtig, al zeven albums uit, en bij mijn weten nooit enige echte populariteit gekend. En dan komt er ook nog eens een Canadese band om de hoek kijken met dezelfde naam die ineens wel wat bekendheid vergaart. Voor minder zouden de meeste mensen het bijltje er bij neerleggen. Quo Vadis houdt niet alleen de bijl stevig vast, ze komen doodleuk aan met album nummer acht.

Maar ook deze gaat de zaken niet veranderen. Infernal Chaos is een degelijk thrash metal-album, over het algemeen gespeeld op een tempo ergens tussen vet snel en midtempo, best catchy van tijd tot tijd (check Russia en Bomb and Fire) met een prima vette productie. Alles klinkt erg goed verstaanbaar en het geheel is afwisselend. Degelijk maar zeker niet spectaculair. Zo klinkt het nu en ongetwijfeld ook op de komende acht albums.

Quo Vadis - Infernal Chaos

1. Caducus
  2. Blood for Oil