Panchrysia – Massa Damnata

Panchrysia – Massa Damnata
Shiver Records, 2011

Panchrysia behoort al jaar en dag tot de Belgische top der zwartmetaal. Met de uitstraling van Khold, de agressie van 1349 en een zeker black ‘n roll-gehalte in de Satyricon-lijn kon je de band het best omschrijven, maar dan wat vuiler. Op de laatste plaat Deathcult Salvation begon die vunzigheid wat cliché aan te doen, met als gevolg dat het uitkijken naar het vervolg spannend bleef. Massa Damnata, de vierde langspeler van deze Belgen is bij deze een feit en het is een totale verrassing geworden. Het mag gezegd worden: een aangename verrassing!

Met deze nieuwe plaat gooit Panchrysia het roer volledig om: de band brengt de ideale mix tussen erg melancholische, slepende stukken en krachtuitbarstingen. Sommige nummers, zoals onder meer In Gloria, In Excelsis, leunen wat aan bij het vertrouwde patroon van de band, maar met The Praise of Folly of Massa Damnata wordt duidelijk één brok emotie naar voor geschoven. Zanger Zahrim experimenteert op deze schijf enorm met zijn stem: wat melancholie behoeft zal daar ook van voorzien worden, maar de rauwe screams zijn ook weer helemaal terug (een zaak die ik zo jammer vond aan de effecten op Deathcult Salvation).

Ook de experimentele kant van dit zwarte gezelschap komt schitterend naar voren in de mix. Koorzang en gewaagde aanknopingen tussen de nummers zijn enkele leuke details, maar het mag zonder schroom gezegd worden dat deze plaat tot in de puntjes verzorgd is. Hier en daar duikt zelfs het perfectionisme van Shining op, maar dan zonder al die snijrommel. Absolute aanraders zijn Massa Damnata, Of Rebel Angels en vooral The 13th Horseman. Dit laatste nummer is gewoon de nagel op de kop als je wil weten wat de essentie nu is van deze band: sublieme afwisseling, gaande van een akoestische aanvang naar een melancholische brok, tot een uiteindelijke psychedelische hoogte die gewoon blijft aanhouden en naar het einde van het lied plaatsmaakt voor een interactie tussen emotionele perfectie en een kippenvel-gitaarpartij. Volledig losstaand van de rest is de afsluiter The Curtain of Darkness and Death op deze plaat. Gastvocalist Tijs Vanneste zingt met een volle, southern rock/stoner-getinte stem deze afsluiter in. Apart maar absoluut de moeite!

Met deze nieuwe plaat heeft Panchrysia duidelijk zichzelf overtroffen. Het ultieme bewijs dat de bandleden die sterk op elkaar zijn ingespeeld en durven te experimenteren een gulden middenweg kunnen vinden tussen het goede uit het verleden en het nieuwe dat daarbij past. Gorath deed het in 2011 ook al, Panchrysia verdient met Massa Damnata zeker hetzelfde respect!

Panchrysia - Massa Damnata

1. The Praise of Folly
  2. Massa Damnata