Toundra – II

Toundra – II
Aloud Music/Basement Apes Industries, 2012

Vier jaar geleden ontstond Toundra op het Spaanse vasteland om het hele Iberische Schiereiland te overspoelen met instrumentale perfectie. In 2010 werd het vervolg op het debuut klaargestoomd, het werd een waar meesterwerk dat maar al te gauw uitverkocht geraakte. Om de hongerende fans tegemoet te komen lanceerde het Franse Basement Apes Industries onder de vleugels van Aloud Music gelukkig een Europese release.

Het is geen wonder dat deze plaat zo snel uitverkocht was en dat de optredens van dit gezelschap telkens uitverkocht zijn. Toundra brengt met II een bewonderenswaardig concept dat ergens te situeren valt tussen de progressie en complexiteit van Tool en de dromerigheid van de beter post-rock. Spanje stond reeds bekend om enkele bands die progressieve rock/metal tot een hoger niveau trokken (het sublieme Kathaarsys om maar geen namen te noemen), maar Toundra zorgt er op deze plaat haast voor dat je kippenvel ook nog eens kippenvel krijgt.

Doorheen de meeste nummers wordt telkens een zeker patroon aangehouden, wat een luisteraar gewoon in een oneindige vervoering brengt. Het doet wat denken aan een gevoel dat zwaardere bands als Isis en Neurosis teweeg kunnen brengen, al is dit veel krokanter en luchtiger. Op haast Sólstafir-iaanse wijze bouwt deze muziek op om vervolgens ongekende hoogtes te bewandelen. Zuiver instrumentaal, want in woorden is dit gevoel niet meer te vatten. Met Bizancio blijft volgens mij het mooiste bewaard voor het laatst: net wanneer je denkt dat de vioolpartijen een emotioneel einde breien aan dit wonder, knalt de band er nog een laatste keer vandoor. Experimentele gewaagdheid, maar vakkundig afgemeten!

Jammer dat het een heruitgave is en deze plaat dus officieel geen punten krijgt. Voor velen zal Toundra echter een nieuwe beleving zijn, aan diegenen geef ik mee dat deze band materiaal produceert dat de perfectie benadert: luchtige passages en zwaardere progressive zijn afgetoetst aan een idyllisch concept dat je compleet meezuigt.

Toundra - II

1. Tchod
  2. Magreb