Coldworker – The Doomsayer’s Call

Coldworker – The Doomsayer’s Call
Listenable Records, 2012

Is er een doemdenker in de zaal? Ja, u daar meneer, met de Mayaanse klederdracht? Kan u eens even aan de lijn komen, want je moeder vraagt of je je wel goed hebt aangekleed vanochtend. Putje winter verdorie en die Centraal-Amerikaanse klerelijers lopen nog altijd rond in hun blote reet! Als er maar eens iemand bestond die de kou zodanig kon bewerken tot verpletterende blasthagels, wervelbevriezende gitaarwinden en guur wervelwindtempo. Misschien kan het derde album van de Zweedse band die de metal smeedt terwijl het nog koud is de winter echt in gang krijgen.

Verdacht is het, dat rustige en eigenlijk zelfs oersaaie begin. Misleiding hoop je eerst, totdat je later nog meer van die slaapverwekkende, onoriginele duivenstronten te verduren krijgt. De vretende gitaarscherpte zit in winterslaapmodus, in reverb verzuipende leads forceren zichzelf er tussen en zijn inspiratieloze tegenvallers. Anders Jakobson zet z’n grindturbo met hakselblast wel een paar keer aan, maar de punkachtige, vlakke akkoordenglijbanen schuiven erover uit als een paard op een ijspiste. Ze lijken te zoeken naar atmosfeer en de snelle groove-akkoorden waar Dååth wel eens mee durft te verrassen, maar die lijm plakt niet op Coldworker. Als grinddrummer pur sang weet Jakobson het ook niet meer en gaat roekeloos tekeer op zoveel gitaarsaaiheid. Zelfs de kristallen producerschuiven van Dan Swanö krijgen geen agressie in die futloze akkoordenslierten.

Coldworker is helemaal afgekoeld tot een clichématige old school death metal-band. Slechts een paar strohalmpjes blijven nog over. The Repobrate tankt wat olie in de riffmotor. Monochrome Existance geeft je eindelijk wat je gewend bent: snoeiende blastbeats, energieloswrikkende maaigitaren en de beste groove-riff van het album. Wat neurotische loopjes, een verdwaalde dissonante zier en onverwachtse trashdynamiek in het slotnummer. Naar de rest zit je te gapen als een koe naar een vogelverschrikker. En met die paar strobalen komt die koe de winter niet door. Ook zij weet dat er meer is, even herbronnen jongens!

Tracklisting
Coldworker - The Doomsayer's Call

1. A New Era