Therapy? – A Brief Crack of Light

Therapy? – A Brief Crack of Light
Blast Records, 2012

In 2009 wist Therapy? vriend en vijand te verrassen en verbazen met het vrij duistere Crooked Timber. Het Ierse trio bleek, na een aantal wisselvallige platen, het heilige vuur ineens weer gevonden te hebben, en wist een plaat af te leveren die dermate sterk was, dat deze met gemak tot de betere platen in het oeuvre van Cairns en co. gerekend kan worden. In andere woorden: Therapy? heeft de lat voor zichzelf onnoemelijk hoog gelegd, en A Brief Crack of Light heeft heel wat om tegen op te boksen.

Gelukkig levert het trio wederom een overtuigende plaat af, al is het zoals altijd even acclimatiseren. Een nieuwe Therapy?-plaat moet indalen en wennen voordat deze zijn geheimen prijsgeeft, en dat is ook dit keer niet anders. Dat opener Living in the Shadow of the Terrible Thing tot eerste single is verkozen is niet meer dan logisch; het is met gemak de meest pakkende en makkelijk in het gehoor liggende song van de tien. Plague Bell is in eerste instantie een brei van geluid en haast valse klanken, het vreemde, instrumentale Marlow klinkt dan wel catchy, maar ook wat lullig, en als Andy Cairns in Before You, With You, After You terecht vraagt, is it just noise? kun je daar als luisteraar in eerste instantie alleen maar in meegaan.

Noise, dat is het sleutelwoord waarmee A Brief Crack of Light het beste te omschrijven valt. Het stevige The Buzzing is haast een kakofonie van geluid, Get Your Hand off My Shoulder heeft een refrein wat enorm aan Potato Junkie doet herinneren en zich tot een live-favoriet kan ontwikkelen, terwijl Ghost Trio en Why Turbulence? zich uiteindelijk ook ontpoppen tot sterke songs, en Stark Raving Sane de laatste ouderwetse Therapy?-track op de plaat mag noemen. Het rustige, psychedelische en eigenlijk heel erg mooie Ecclesiastes sluit het album op eigenzinnige wijze af.

Het antwoord op Cairns’ vraag of A Brief Crack of Light just noise is, is tweeslachtig. Ja, het is een bak geluid, maar niet zomaar een bak geluid. Onder al het overstuurde gitaarwerk, de gekke loopjes en loodzware riffs bevindt zich wederom een beresterk Therapy?-album, als je weet waar je moet zoeken en geduld kunt opbrengen. De Ierse band maakt het zichzelf en de fanschare wederom niet makkelijk, maar voor de doorzetters is dit dertiende album er wederom één die uiteindelijk toch weet te overtuigen, en nogmaals onderstreept dat Therapy? een absoluut unieke formatie is.

Therapy - A Brief Crack of Light

1. Living in the Shadow of the Terrible Thing
  2. Plague Bell