Aborted – Global Flatline

Aborted – Global Flatline
Century Media Records, 2012

Hij weet het wederom te flikken. Frontman Sven de Caluwé levert met Global Flatline een stamper van een death metal-plaat af waar je u tegen zegt. Na het wat bekritiseerde Strychnine.213 komt deze zuiderbuur keihard terug.

Ieder zichzelf respecterend death metal-fan moet toch bekennen dat Aborted door de jaren heen een behoorlijke bijdrage heeft geleverd aan het genre. De mengeling van brutaliteit, en technische hoogstandjes waarmee de band zijn naam vestigde, doet op deze nieuwe langspeler opnieuw van zich spreken. Het geheel blijft boeien daar Aborted veel varieert in snelheid. De tragere passages zorgen voor de nodige afwisseling zodat het brute werk nog harder aankomt. Als luisteraar word je heen en weer gesmeten tussen felle blastbeats en lomp gitaarwerk. Brulboei Sven rijgt alles aan elkaar met zijn grunt en screams. Luister bijvoorbeeld naar het logge Expurgation Euphoria of de loeisnelle opening van The Origin Of Disease waar het contrast van Global Flatline geëtaleerd wordt.

Het werk in de studio van Jacob Hansen, ook verantwoordelijk voor albums van Volbeat en Hatesphere, zorgt ervoor dat alle details glashelder op plaat zijn gekomen. De bruutheid knalt zo nog harder door de speakers. Van begin tot eind blijf je gegrepen door het onmenselijke tempo waarmee de songs aan elkaar worden geregen. Na zo’n drie kwartier maakt de flatline een einde aan de death metal-storm die zojuist voorbij geraasd is. Als vanzelf zet je de plaat nogmaals op, zo verslavend klinkt deze bak herrie. Verplichte kost voor elke liefhebber van dood metaal.

Aborted – Global Flatline

1. Omega Mortis
  2. Global Flatline