Evil Palace – Born In Darkness

Evil Palace – Born In Darkness
Immortal Frost Productions, 2011

December jongstleden bracht het Oekraïnse Evil Palace een debuut de markt op onder de Belgische producent Immortal Frost. Beide heren kenden elkaar al van in het even onbekende Dusk of Eternity, maar hebben ervoor gekozen om alle doom en death metal even opzij te schuiven en een meer symfonische variant voor de dag te halen.

Born In Darkness start enorm veelbelovend, maar het gebeurt dan ook met iets waar dit duo goede resultaten mee boekt, namelijk sfeer scheppen met duistere soundtracks. Black Ritual doet je zo’n vier minuten watertanden naar wat volgt, en de anticlimax is dan wel een beetje jammer, ook al is dit allemaal niet zo rampzalig. Wat deze debuutplaat wat moeilijk maakt om te verwerken is de knellende samenvloeiing van wat elementen. Zo is de opzet erg rauw, zowel vocaal als op vlak van de gitaarpartijen, al mochten die toch wel wat meer diepgang bevatten. Dat staat echter wat haaks tegenover de Limbonic Art-achtige symfonieën, die her en der even de kop opsteken… en de ambient stukken.

Het voelt aan alsof deze jongens net iets teveel paden willen bewandelen en alles maar op een hoopje gooien, hoewel hier en daar best aardige stukken optreden. De mechanisch klinkende drumstukken zijn ook wat overdreven. Een drumcomputer gebruiken mag, maar dit tempo zuigt het gevoel weg en maakt dat de tracks erg gekunsteld overkomen. De soep is dus nog wat te gebonden: erg drukkende drums en weelderige symfonie, maar rauw gepresenteerd en met vreemde overgangen. Ze smaakt nog wel als je er een tijdje van eet, maar ze ligt zwaar op de maag.

Evil Palace - Born In Darkness

1. Black Ritual
  2. Salvation