Xandria – Neverworld’s End

Xandria – Neverworld’s End
Napalm Records, 2012

Ik heb ooit eens het debuut van Xandria (Kill The Sun) “geleend” van een vriend toen ik nog jonger was dan nu. Een ideaal plaatje om wellustige gothchicks in de bedstede (lees: de opvouwbare zetel in een geïmproviseerde logeerkamer bij mijn copain) te krijgen. Persoonlijk vond ik er niet bijster veel aan, de geile mainstream melodietjes bezaten te weinig testesteron, zeker voor een echte metalman, ow yeah. Ondertussen ben ik al wat ouder, net als Xandria en dat heeft zo zijn gevolgen.

Wat een aangename verrassing is dit album geworden zeg! Na de komst van Nightwish 2.0 heb ik het genre een beetje opgegeven, het genre der bombastische opera power metal. Xandria blijkbaar niet. Qua stembereik en songwriting is het natuurlijk marktkramerskip vergelijken met coq au vin, maar toch… Met volle teugen geniet ik van het poppy metal verhaal dat Xandria hier komt te vertellen. Markante melodieën met een krachtige en stuwende aandrijving, voorzien van metalgeweld dat, anders dan de meeste Napalm Records sympho-releases, zijn plaats opeist in het drukke gebeuren van kunstmatige klanken. Het is en blijft natuurlijk wel gladde poep, geen ontkomen aan. En ook al is het een poepje zonder diepgang, het shaket dat het een lieve lust is. De zweep ligt er op, nieuwe cliché’s worden geregistreerd, popbands luisteren groen van jaloezie mee naar de pakkende refreinen. Enkel met The Dream is still Alive is het even een traantje wegpinken, de rest is allemaal recht in de power roos.

Neverworld’s End blinkt werkelijk uit van de power en pakkende coupletten. Een massale verrassing! Nog een geluk dat ik blind ben trouwens want de hoes is niet om aan te zien. Hoe dan ook: Xandria roxxx en lijkt op dit moment de vetste vis in de Napalm Records fuik.

Napalm Xandria

1. A Prophecy of Worlds to Fall
  2. Valentine