TijaD – Orpheus

TijaD – Orpheus
Eigen beheer, 2012

Van tijd tot tijd krijgen we ze binnen, demo’s waar bloed zweet en tranen in zijn gestoken. Vaak voorzien van een handgeschreven of getikte brief. Niet minder vaak worden erin alvast verontschuldigingen aangeboden voor de brakke geluidskwaliteit. Nu valt dat de laatste jaren vaak wel mee, sommige demo’s hebben een geluid waar enkele studio’s nog een puntje aan kunnen zuigen. In dit geval gaat het om een stukje huisvlijt van Martijn, alias TijaD, die eerder deel uitmaakte van …of Melancholy Burning.

Orpheus is en concept-album en gaat over.. U raad het al: Orpheus. Voor diegene niet bekend met dit verhaal verwijs ik u voor de uitgebreide versie door naar Wikipedia. De korte versie nu hier: Orpheus zijn vrouwtje Eurydice gaat dood, hij haalt hem op uit de onderwereld maar mag niet achterom kijken. En u raad het al, de arme stakker doet het wel. Weg Eurydice, en Orpheus verdrietig en alleen. Maar nu de muziek. Volgens eigen zeggen een progressieve mix van doom, black, folk en klassiek. Nu had ik het niet beter kunnen omschrijven maar eerlijk is eerlijk: Het is wel erg veel om allemaal in één album te gooien. Dit is ook echt een plaat waar het draait om het melancholische gevoel met het verhaal in het achterhoofd. En als begeleiding van het verhaal wisselt het de emoties ook goed af.

Eerst het verdriet en de pijn in een nummer als As Eurydice Lies Dying. Dan afdalend in het donkere van de onderwereld met aanzwellende keyboards en gitaren in The Descendence To The Underworld. Opbouwende spanning uitgevoerd in meer black metal met At The gates Of Tartarus, om te eindigen in het folky verdriet vermengd met zwart metalen woede-uitbarstingen in Love Is The Worst Pain. Meer liederlijk verhalend met In The End You Are Alone.

Als metalplaat misschien minder geschikt, maar als concept best aardig uitgevoerd. Overigens geldt het excuus van geluidskwaliteit enkel voor de drums, ironisch genoeg het enige niet thuis opgenomen.

1. The Forest#1
  2. Dance Of The Satyr