Stam1na – Nocebo

Stam1na – Nocebo
Sakara Records, 2012

Ze mogen dan wel meer dan negen miljoen “plays” hebben op Last.fm en over de 190.000 kijkbeurten hebben voor hun nieuwste clip op Youtube, zowat niemand in de Lage Landen kent Stam1na. Totaal verwonderlijk is dat niet, alles is namelijk in het Fins en ze concentreren zich ook vooral op hun thuisland. Dat weerhield me er in 2010 niet van hun album Viimeinen Atlantis als enige niet-black/death plaat in mijn redactiejaarlijst neer te pletsen. Nocebo zou datzelfde lot twee jaar later best wel eens opnieuw kunnen ondergaan. Zeker met een productie van Joe Barresi (Bad Religion, Satyricon, Enslaved, Tool, Queens of the Stone Age)!

Er is weinig veranderd aan de formule van Stam1na. Never change a winning team, al zullen ze dat bij Red Bull niet helemaal beamen. Nu, het gaat dus nog steeds over een geluidsdichte progressief klinkende, technisch sterk thrashende mainstream metalband met een uitstekende productie en een paar verrassende (zelfs grappige) intervallen. Dit is metal op zijn Devin Townsend‘s, mocht die niet zo oud aan het worden zijn en nog steeds de nood voelen om ook buiten Strapping Young Lad wat pepers in de poep te steken. Natural Born Chaos and beyond. Als dat geen referentie is dan weet ik het ook niet meer.

Nocebo is niet alleen een stuwende metalband met prima nummers, ze durven ook over de horizon heen te spelen en introduceren dromerige rock, klassieke elementen, ronkende grooves en technische partijen in hun mix. Het beklijft. Ondanks de variëteit slorpt Stam1na het netjes op in een overkoepelende setting. Stam1na is en blijft dan ook een band om te waarderen. Eén van Finlands best bewaarde metalgeheimen. 90? Ja. Jaarlijst? Ja!

Stam1na

1. Pirunpaska
  2. Valtiaan Uudet Vaateet