Axel Rudi Pell – Circle Of The Oath

Axel Rudi Pell – Circle Of The Oath

SPV, 2012

Je kan er de klok op gelijkzetten. Twee jaar na de release van een Axel Rudi Pell-album kan je naar de platenboer om de opvolger op te halen. Soms zit er in de tussenliggende periode nog een verzamelaar of een live-plaat, maar de 51-jarige gitarist verzaakt nooit. Wat de boomlange Duitser ook nooit doet is vernieuwen. Ook dit twaalfde studio-album bestaat weer uit de inmiddels bekende ingrediënten die op voorgangers The Crest en Tales From The Crown ook al aanwezig waren. Heftig door Ritchie Blackmore (Rainbow, Deep Purple) geïnspireerd gitaarwerk, sterke doch erg voorspelbare nummers en sinds een aantal jaren de krachtige strot van Johnny Gioeli. Het geluid, verzorgd door Pell zelf, is dik in orde, de muzikanten die hij sinds 1998 om zich heen heeft verzameld verstaan hun vak en doen datgene dat de meester hen voorschrijft.

Ook Circle Of The Oath begint met een sfeervol circa twee minuten durende intro, waarna in de eerste drie nummers het gas stevig wordt ingetrapt. Het zijn met name de eerste gedeelten van de albums van Pell die mij het meeste aanspreken. Ook deze keer weer. Een uitzondering daargelaten, Fortunes Of War, krijgen we ook nu in de tweede helft de meer epische nummers (het titelnummer dat ik niet erg sterk vind en de afsluiter World Of Confusion dat al weer beter is). Ook de gebruikelijke (power)ballads die op de nieuwe plaat luisteren naar Bridges To Nowhere, Lived Our Lives Before en Hold On To Your Dreams zijn present. In die midtempo songs bewijst Axel eens te meer bijzonder smaakvolle solo’s uit zijn hals te toveren.

Om maar eens met een cliché af te sluiten: nieuwe fans zal Circle Of The Oath Axel Rudi Pell niet opleveren, maar de trouwe aanhanger zal niet teleurgesteld zijn. U weet wel weer genoeg.

arp 200

1. The Guillotine’s Suite (Intro)