Gazpacho – March Of Ghosts

Gazpacho – March Of Ghosts

KScope, 2012

Je vindt het wat of je hebt er helemaal niets mee. De dromerige post-rock van het Noorse Gazpacho. Je weet jezelf te verliezen in de melancholische, dromerige klanken of je ergert je dood aan de dik uitgesmeerde monotone nummers die kop noch staart hebben. Je weet de nasale zang van Jan-Henrik Ohme op waarde te schatten of je doet de wijze waarop hij zijn teksten debiteert of als gejammer in het straatje van Matthew Bellamy (Muse). Het kan allemaal, het is allemaal waar, maar feit is dat Gazpacho met zijn zevende rustig doorgaat op de weg die sinds Night uit 2007 wordt bewandeld.

De laatste twee platen, Tick Tock en Missa Atropos

, waren muzikaal en tekstueel opgebouwd rond een verhaal. March Of Ghosts bevat daarentegen een aantal losse verhalen die alleen muzikaal met elkaar zijn verbonden. Verbindend element is het nummer Hell Freezes Over dat is uitgesmeerd over vier delen. Op het eerste gehoor komt March Of Ghosts toch wat fragmentarisch over, maar na meerdere luisterbeurten valt het kwartje.

Naast de ‘traditionele’ rockinstrumenten wordt de sfeer op March Of Ghosts gebracht door gebruik van viool en in het nummer Mary Celeste komt er zelfs een folkpassage voorbij die doet herinneren aan de instrumentale strapatsen van Jethro Tull. Ook op deze plaat van Gazpacho bestaan de afzonderlijke nummers uit zorgvuldig opgebouwde klankpaletten waarin slechts plaats is voor genuanceerde muzikale overgangen. Heel dynamisch en frivool is de muziek van de Noren nog steeds niet. Dat wordt echter ruimschoots gecompenseerd door de overdaad aan sfeer die ook van March Of Ghosts weer een sterke Gazpacho-plaat maakt.

Met March Of Ghosts doet Gazpacho niets nieuws ten opzichte van voorgaande releases. Je vindt het te gek of helemaal niets. Daar zal niets aan veranderen. Mij weet de band al een aantal jaar te boeien. En met March Of Ghosts doet Gazpacho dat, met dezelfde ingrediënten als op voorgaande albums, weer.

gp 200

1. Monument
  2. Hell Freezes Over I