Apnea – Silent Cities

Apnea – Silent Cities
Immortal Frost Productions, 2012

Het land van de kiwi’s en de set van Lord of The Rings werkt voor de productie van underground black metal duidelijk graag samen met het Belgische Immortal Frost. Met Apnea lijkt Nieuw-Zeeland ook een toevlucht gevonden te hebben tot shoegaze/post-rock. Met de EP Silent Cities presenteert het duo achter dit project voor de eerste keer haar muziek.

Neige zou fier zijn. Het feit dat Souvenirs d’un Autre Monde tot in de verste uithoeken van de wereld reikt, mag toch wel zorgen voor een extra foto van zichzelf in het boekje van het volgende Alcest-album. Niet dat Apnea ongezouten een kopie neerpoot, daar is nog wel wat knutselwerk voor nodig, maar het zachte Mibi en Sve doen het toch aardig, zij het minder spannend en zuiver instrumentaal. De andere drie tracks zijn dan compleet wat anders, buiten hier en daar wat stilvallende momenten waar de rust terugkeert.

De black metal-insteek van Apnea is vrij chaotisch. Niet dat zoiets meteen slecht is, mij doet het zelfs wat aan de basserige kolk van Xasthur en de melodische insteek van stokoude Naglfar denken, vooral dan de tweede helft van Sleeping Horses. De twee heren moeten zich echter nog wel ontgroenen op gebied van sound en creativiteit: hoe ruwer het klinkt, hoe beter, maar dat neemt niet weg dat je instrumenten goed in de mix moeten staan (vooral de snare overheerst en klinkt veel te dof) en dat de inbreng wat meer variaties mag vertonen. Het tijdperk van de monotone herhaling is voorbij, niet dat deze Apnea zich daar geheel schuldig aan maakt binnen de structuur van deze EP, maar op niveau van de riffs mag er toch eens een fantasietje in verwerkt worden of eens verrassend uit de hoek gekomen worden.

Een kennismaking die zeker geen slecht beeld schetst van dit verre duo, maar Apnea komt momenteel nog wat artificieel over, vooral omdat de nadruk op de drumcomputer te sterk is en de emotionele lading in de riffs zo wat op de achtergrond verdwijnt. Dat betekent echter ook dat deze twee heren in staat zijn om diep te gaan met hun muziek, en dan nog eens leuke variaties aan te halen met shoegaze en post-rock. Dat voel je al aan met deze eerste EP, en hopelijk tovert de volgende full-length wat sublieme sferen uit de bus.

Apnea - Silent Cities

1. Mediums
  2. She Is…