Ministry – Relapse

Ministry – Relapse
13th Planet Records, 2012

Met geheven hoofd en gestrekte middelvinger is industrial metal-gigant Ministry dit jaar uit het graf verrezen, en ze hadden het niet beter kunnen zeggen met de eerste zin van hun nieuwe plaat Relapse: ’They say it takes a whole pack of wolves to bring down a moose’! Uiteraard ook meteen een schijf met de nodige politieke boodschappen en kritiek naar de muziekindustrie, zo kennen we deze Amerikanen.

Ministry - Relapse

De terugkeer van de band die nooit uit de picture geweest is was eigenlijk wel te verwachten en het was eveneens te verwachten dat de lijn van The Last Sucker doorgetrokken zou worden, en daar was zeker niets mis mee: heerlijke grooves, knappe samples en met bepaalde songs, zoals Let’s Go, die me destijds gewoon van m’n stoel afbliezen. In Relapse hoor je ook dat groovy geheel terugkeren en enkele nummers blazen op schitterende wijze. Met aanvanger Ghouldiggers start de band meteen op knallende wijze, maar misschien zijn de recordings ertussen iets te langdradig en te flauw. Double Tap is vervolgens het beste nummer van dit hele album: drumgeweld dat tot het uiterste gaat en met het typische, beukende drilboorgeluid van de vorige plaat uit 2007. Ook de mix en gewaagde breaks in de totale sound worden er weer op schitterende wijze tussen gegooid. Een aanrader! Freefall beukt ook nog wel, met een refrein dat enorm geladen doorklinkt en met hulpgebruik dat langs alle kanten resoneert.

Vanaf dan krijgt de plaat, jammer genoeg vrij vroeg al, een dipje dat zo’n drie songs duurt. Kleptocracy is daar nog net niet bijgerekend: een knappe song en met een behoorlijke opbouw, maar het is niet echt iets dat je omver blaast. Wat de helft van het album typeert is erg logge industrial die wel varieert en wat snellere stukken of solomateriaal ermee ingooit, maar over het algemeen vrij repetitief en zonder power overkomt. Ook met vocalen die zo fel herhaald worden op een punktimbre dat het allemaal wat langgerekt overkomt, vooral 99 Percenters. Geen idee wat de band bezield heeft om net dit te gebruiken als uithangbord voor de nieuwe cd, dit is echt één van de mindere tracks op Relapse. Met Weekend Warrior en vooral met Git Up Get Out ’N Vote blaast de band opnieuw terug door richting finish met opnieuw een stevige groove, hardere drums en met op laatstgenoemde song ook pakkend solomateriaal en zwiepende gitaarslingers ertussendoor. Afsluiter Bloodlust mag er eveneens zijn, zonder dat het zelfs echt om een hard lied gaat: een vuile, heavy metal-basis met een dikke laag industrial en met intervallen die je mee in vervoering brengen.

Wie dan nog steeds hunkert naar meer kan ook luisteren naar de afterparty-mix van Relapse, die naar mijn mening zelfs een pak beter klinkt als het origineel. Goed, puur materiaal om op een vampire party te draaien, maar fans van Ministry nemen dat er heus wel bij. Op die manier zit de opbouw van de plaat wel goed, enkel jammer dat de ademruimte halverwege vrij saai is. Aanraders zijn dan weer Ghouldiggers, Double Tap en Git Up Get Out ’N Vote. Het echte bewijs dat de band nog steeds leeft, en nu graag meer van dat!

Ministry - Relapse

1. Ghouldiggers
  2. Double Tap