Grown Cold – Grown Cold

Grown Cold – Grown Cold (demo-EP)
Eigen beheer, 2012

Grown Cold is een Nederlandse band die bezig is sinds 2009, en sindsdien het podium heeft gedeeld met een aantal noemenswaardige collega’s in het metalcore/hardcore-genre. Nu is er een eerste EP, in eigen beheer opgenomen en bijzonder aardig vormgegeven met kartonnen hoesje, boekje en al.

Hoewel ik het enthousiasme van de band waardeer ben ik bij de cd wel tegen een probleem aangelopen: de productie is bijzonder onprettig om naar te luisteren. Van de baspartijen is op een paar uitzonderingen na enkel te horen dat ze bijzonder laag gestemd zijn, wat meestal resulteert in een moeilijk uit de gitaarpartijen te destilleren waas. De vocalen zijn op zich prima opgenomen, daar heb ik niet heel veel op aan te merken, maar op het gebied van gitaar- en drumpartijen zit er iets niet goed in de frequenties die beide beslaan. De drums klinken in veel gevallen alsof er op enorme pauken wordt geslagen, de snare is moeilijk te onderscheiden van de toms, en de bekkens vallen weg achter het gitaargeluid, waarvan sommige tonen nogal eens in de knoei liggen met de waas aan bas die onder de rest vandaan kruipt zodra de drums daar even ruimte voor geven.

Hierdoor heb ik het idee dat ik nummers als Walk the Plank of Our Glory Days verkeerd beoordeel als ik zeg dat ik ze niet heel goed vind klinken. Ik wil ook geen definitief oordeel over de band vellen, vooral omdat men hier en daar juist weer compenseert voor die mindere momenten, bijvoorbeeld in Day of Annihilation. Al met al snap ik ook wel dat het uitbrengen van een EP een belangrijke stap is voor een band, maar mijn advies is om op zijn minst te wachten tot er een betere productie af kan. Van demo’s als deze verschijnen er jaarlijks binnen Nederland al tientallen, een goede productie is de manier om je te onderscheiden van de massa en te laten zien wat je muziek echt waard is. Ik kijk dus met plezier uit naar een volgende EP of misschien zelfs een debuutalbum.

Grown Cold - Grown Cold

1. Walk the Plank
  2. Day of Annihilation