Vowels – Hooves, Leaves & The Death / As Decem…

Vowels – Hooves, Leaves & The Death / As December Nightingales
Sun and Moon Records, 2012

Voor de liefhebbers van erg bizarre muziek vanuit de duistere steeg is er nu ook het Italiaanse Vowels. De band plakt er zelf het label ‘ambient’ op, maar eigenlijk bezit de band nog heel wat van haar voormalige black metal-imago. Ze namen immers al enkele EP’s, een demo en een split op alvorens dit debuut te brengen. Hun vorige EP Hooves, Leaves & The Death deden ze nog eens over, maar nu met de toevoeging van drie platen onder de noemer As December Nightingales.

De jongens weten wel hoe ze een spookachtig sfeertje kunnen brengen, maar de structuur is nog niet echt wat het zijn moet. Of misschien is ze dat wel, en snap ik het gewoon niet. Opener Wolves Eating The Sun is meteen een gigant van een track die erg mysterieus van start gaat, maar al gauw een scherpe gitaarklank op de achtergrond meekrijgt. In enkele hitsige krachtstoten treden er vervolgens wat duistere vocalen op, gebracht in een chaotische gitaarbrei die eigenlijk wel wat zwarte charmes bevat. Die duisternis zuigt je dan mee, maar door de vreemde structuren die de band in dit complex aanbrengt lijkt de trip constant verbroken te worden op dit nummer. Zelf dat typische Urfaust-gehuil duikt even op, maar dan op een vrij hoog black metal-drumritme zodanig dat het haar effect mist.

De aanvullende nummers bestaan uit erg raadselachtige ambient waarin telkens verrassende elementen opduiken. Verrassend, maar erg verwarrend, want dit Vowels is niet te vatten. De drie songs van het deel As December Nightingales zijn erg rustig, eigenlijk iets waar best van te genieten is, maar met enkele fratsen die gewoon enorm storend zijn. Vespri bevat synth-materiaal dat iets te spacy klinkt en te fel breekt met de mysterieuze opening op piano, At Night heeft gewoon een verschrikkelijk einde waar opeens schertsende gitaren opduiken die gewoon pijn doen aan je oren. Erg vervelend, want de band speelt met erg diepgaande emoties, zowel vocaal als instrumentaal. Een laatste pluim gaat uit naar de toevoeging van de vrouwelijke vocalen op Wake: onsamenhangend met de rustigere sfeer die de instrumenten schept en net daardoor een aparte beleving.

Met dit album gaat deze Italiaanse obscuriteit heel wat wenkbrauwen doen fronsen, maar het ligt gewoon in de aard van dit gezelschap om controversieel te wezen. Dat hoor je al gewoon in de opbouw van dit plaatje, de aparte elementen, de diverse en vaak irritante intermezzo’s. Een waaier aan diversiteit voor fans van duistere ambient, maar je blijft voeling missen.

Vowels - Hooves, Leaves & The Death / As December Nightingales

1. Wolves Eating The Sun
  2. Not Unlike A Falling Leaf