Myrkvar – As en Bloed

Myrkvar – As en Bloed
Shiver Records, 2012

Ik voelde me wat ongemakkelijk toen ik zag dat deze promo op mijn lijst stond bij de verdeling. Sympathieke lui uit Nederland met een album in het Nederlands, vol pagan- en vikingreferenties… meestal loopt dat faliekant af ten huize Alfvoet. Het artwork zag er alvast heel verantwoord uit, nu nog de muziek.

Degelijke intro waar meteen de viool van Fusilan te horen is, ideaal om een optreden mee aan te vangen ook. Deze dame kan overigens echt wel spelen, dit is geen functionele viool maar een viool met speelsheid en karakter. Even schrikken als de piano wegvalt en abrupt het eerste nummer begint, Voorspelling, een literaire introductie in Asenbloed, op de leest van het vroege werk van Turisas qua vorm en inhoud. Na een aantal keer luisteren gaat dit nummer pas echt boeien, met de tekst erbij is het wat veel in één keer; dat betert dus. Meteen daarna wordt het iets luchtiger en zwierend met Nagelschip, roeien met vertier en ambiance. Gjallarhoorn is opnieuw een exemplarisch pagan/viking-nummer dat het midden houdt tussen uptempo volksdansen en epische klanken (wat hou ik toch van die “Heimdall”-duozang). Asenbloed heeft dan weer een trollig tempo en een dansbare cadans op zijn Finntrolls, grimmig en ludiek tegelijk. Twistengod, alweer een prima nummer, graaft opnieuw diep in het Walhalla en brengt een lied voor Loki. Ook hier is duidelijk lang over nagedacht.

Ieder nummer – behalve Nagelschip dan – bevat een flinke lap tekst en is echt waar interessante lectuur. Als je het de eerste keren zo uit je boxen hoort komen is het best wel veel, het lijkt wel een voorleescassette zoals je vroeger had van alle mogelijke sprookjes. Na een paar luisterbeurten ben je echter wel mee met de muziek en begint het plaatje ook letterlijk te kloppen. Ook al vind ik dit inhoudelijk sterker dan muzikaal, toch kan ook het metalen gedeelte mij zeker boeien. Het is opgewekt en krachtig, heeft een zweem van black om zich heen en heeft die typische volkse deuntjes meegekregen zoals dat ook bij genregenoten Finntroll het geval is. Het enige wat ik mis is een tweede gitaar, die extra diepgang- die bonus-schwung. Uruz is op zich een prima gitarist, ragt en pingelt de boel strak aan elkaar, maar kan niet alles tegelijk natuurlijk. De viool van Fusilan heeft eveneens een prominente plaats in de mix, uitstekend gedoseerd. Ik ben trouwens erg blij dat ze van haar geen tweede gitarist op een strijkinstrument gemaakt hebben. Voor de rest klopt alles en is dit een must voor de jonge garde paganisten in de Lage Landen. Netjes!

Myrkvar

1. Noodlot
  2. Voorspelling