Marilyn Manson – Born Villain

Marilyn Manson – Born Villain
Cooking Vinyl, 2012

Drie jaar was het wachten voor een vervolg op The High End of Low, maar bij deze is internationale shock-rocker Marilyn Manson weer terug van de partij. Een uitdaging is het voor mezelf, want ik verloor Marilyn Manson al ettelijke jaren geleden uit het oog. Ik heb dan maar de hulp van mijn lieftallige schoonzus ingeroepen om me even een speed cursus hedendaagse Manson te geven. Eigenlijk niet zo veel gemist sinds Mechanical Animals.

Marilyn Manson - Born Villain

Echt vernieuwend kan deze plaat niet genoemd worden. Met de opener Hey Cruel World…, tevens ook de naam van de nieuwe tour van de man, zit je te wachten op één van zijn typische uitbarstingen, maar die blijft helaas uit. De volgende nummers sluipen tergend traag voorbij, en eigenlijk is het enkel No Reflection dat nog enigszins wat prettige industrial rock levert. Die typische sfeer van weleer zit er nog wel in, en de voorliefde voor misantrope, sadistisch-erotische lyriek gelukkig ook, maar toch krijg je het gevoel dat je hier een pak mist. Ofwel is dit gewoon totaal uitgemolken.

Met The Gardener en vooral vanaf The Flowers of Evil komt de geboren slechterik wat origineler uit de hoek. Vanaf dan gaat het ook de betere richting uit. In Lay Down Your Goddamn Arms horen we hem uitdagend, melancholisch en van zichzelf vervreemd tekeer gaan. Ook met een licht southern accent in de industrial rockpartijen. Een hoogtepunt bereikt de plaat op Murderers Are Getting Prettier Every Day, een nummer waarop Manson toont dat hij het nog steeds kan. Pittige en energievolle gitaren die stevig grooven. Het doet je terugdenken aan de hoogdagen waarin deze muziek nog echt controversieel was. Tot slot kreeg de man voor de cover You’re So Vain de hulp van niemand minder dan Johnny Depp op drums en gitaar. Een ludieke toevoeging, maar echt zonder meerwaarde.

Terug van weggeweest, maar het duurt toch veel te lang voor er wat schot in de zaak komt. Leuk wel dat Manson op No Reflection en Murderers Are Getting Prettier Every Day nostalgisch teruggrijpt naar oudere albums en de nieuwe stijl vruchten afwerpt op vooral Lay Down Your Goddamn Arms. Kwestie van toch een paar echt goede nummers te horen te krijgen, maar het merendeel van deze industrial rock is eigenlijk te matig.

Marilyn Manson - Born Villain

1. Hey, Cruel World…
  2. No Reflection