Mercury Tide – Killing Saw

Mercury Tide – Killing Saw
Limited Access Records, 2012

Een beetje metaalliefhebber kent Dirk Thurisch wel. De beste man laat zijn stem al weer een flinke tijd horen bij Angel Dust. Nu gaat het echter even over Mercury Tide, een band die Thurisch, omgeven van een kersverse verzameling muzikanten, na de split-up in 2003 weer nieuw leven heeft ingeblazen. Killing Saw is dus het tweede album van deze Duitse groepering.

Bij het horen van de piano-intro die vervolgens vloeiend overgaat in het titelnummer, gingen mijn teentjes toch even fors krom staan. Als dit zo heel het album door zou gaan, was dit een ramp van een luisterervaring geworden: zo zoet, zo… afgelebberd, zo… je weet wel. Helaas komt dit gevoel nog wel een paar keer terug (Lord of Memories, Alone in My Room), maar verder laat Thurisch met zijn gereïncarneerde Mercury Tide een band horen die zo’n typisch main stage-geluid laat horen; zo’n geluid dat je doet denken aan een gemiddeld zomerfestival. Onder leiding van de loepzuivere vocalen zijn onder andere Home en Searching voorzien van een lekker scheurend gitaargeluid en een catchyness die al rockend de juiste sfeer neerzet. Een gladgestreken productie, wat Duitse degelijkheid en een karrenvracht aan clichés en je hebt weer zo’n album. Het Duitse accent valt mee, hoewel Satan Sister wel wat op de lachspieren doet werken.

U hoort het. Zo standaard als een Ford Escort met roestplekken, en veel factoren moeten in je persoonlijke smaakpatroon vallen wil je dit kunnen waarderen, maar al met al is dit gewoon een degelijk album dat een combinatie laat horen tussen power metal en ultra traditionele heavy metal. Voor de liefhebbers, en die zijn er.

Mercury Tide - Killing Saw

1. In the Shame of Trust (Intro)
  2. Killing Saw