Asia – XXX

Asia – XXX

Frontiers Records, 2012

In 1982 kwam het titelloze debuut uit van een stel topmuzikanten die hun sporen al ruimschoots hadden verdiend in de progressieve rock bij bands als Yes en ELP. Binnen het Asia-collectief ligt de nadruk echter op makkelijk in het gehoor liggende mainstream-rock. Het debuut herbergt de wereldhit Heat Of The Moment, een nummer dat iedereen wel kent. Op XXX wordt daar in de nummers Al Gatto Nero en Judas muzikaal aan gerefereerd, maar XXX is zeker geen goedkope retrotrip.

De band heeft in al die dertig jaar verschillende bezettingen gehad, maar de bezetting die het eerste album opnam is sinds 2008 weer bij elkaar. XXX is inmiddels het derde album sinds het reünie-album Phoenix van vier jaar geleden. De heren hebben als gezegd niet de gemakkelijke weg gekozen om 30 jaar sinds het verschijnen van Asia een best-of of een ander soort compilatie op de markt te slingeren. Integendeel. XXX bevat 10, 13 als je de special edition in huis haalt, nieuwe songs in die kenmerkende Asia-traditie. Ietwat belegen, radiovriendelijke rock waar een hoofdrol is weggelegd voor zanger/bassist John Wetton. Het is geen topzanger, maar zijn warme stemgeluid past prima bij de af en toe mijmerende nummers. Jammer alleen dat ook zo’n ervaren rot anno 2012 gebruik moet maken van het verfoeide Autotune. Luister maar eens naar Bury Me In Willow.

XXX is een aardig album geworden. Niet beter of slechter dan zijn twee voorgangers. De hapslik-weg-rock met her en der wat progressieve elementjes in de vorm van wat keyboardfratssen zal zijn weg wel weten te vinden naar de fanschare, die uiteraard niet meer zo groot in aantal is als 30 jaar geleden. Echte uitschieters staan niet op deze plaat. Al is de ballad Faithful erg sterk. De eerste single (worden die nog verkocht?) Face On The Bridge heeft wel wat weg van Genesis‘s Turn It On Again.

asisa xxx

1. Tomorrow the World
  2. Bury Me in Willow