Trepalium – H.N.P.

Trepalium – H.N.P.
Season of Mist, 2012

Trepalium was met de voorgaande twee albums, Alchemik Clockwork of Disorder en XIII een uitstekend voorbeeld van de toenemende kwaliteit van Franse metal. De technische death metal kende naast sterke riffs en zang ook geslaagde funk- en jazz-experimenten. Drie jaar na XIII is er een nieuw album van de Franse groep, H.N.P. genaamd.

De hoes is wat minder kleurrijk dan de vorige twee, en dat deed mij een beetje vrezen voor de inhoud. Zoals mijn collega Robert in de recensie van XIII al opmerkte, op XIII was meer techniek te horen maar waren er minder uitstapjes naar genres buiten de metal en was er ook sprake van een minder donkere sfeer dan op Alchemik Clockwork of Disorder. Die trend zet zich op H.N.P. voort; de funky gitaren (het redelijk onnodige intermezzo Raining Past komt daar het dichtst bij in de buurt, maar is uiteindelijk toch niet heel interessant) en jazzinstrumenten zijn verdwenen en hoewel groove nog steeds een onmiskenbaar kenmerk van Trepalium is, is het experimentele randje er een beetje af. Trepalium deed altijd al wat aan Pantera denken, maar nu heeft het echt enkel nog de stijl van de riffs gemeen met die band, niet meer de kwaliteit nummers. Met de Pantera-cover I’m Broken als uitzondering, maar ja.

Qua techniek is H.N.P. een goede plaat, maar Trepalium was juist interessant doordat men techniek met andere aspecten combineerde. Zoals hierboven genoemd uitstapjes naar andere genres, maar ook het donkere, morbide sfeertje en een vleugje humor. Alledaagse death metal is het nog steeds niet, maar kwalitatief durf ik toch wel te spreken van een dalende lijn bij deze band.

Trepal_cover

1. Heic Noenum Pax
  2. Prescription of Crisis