Threshold – March Of Progress

Threshold – March Of Progress

Nuclear Blast, 2012

Vijf jaar heeft het maar liefst moeten duren voordat het Britse Threshold met de opvolger komt van het veelgeprezen Dead Reckoning. Over het hoe en waarom doet toetsenist Richard West je binnenkort op Zware Metalen het een en ander uit de doeken. De vraag die direct bij mij opkwam toen de band enige maanden geleden de albumtitel bekend maakte was of die daadwerkelijk de lading zou dekken. Threshold ken ik immers als een muzikale behoorlijk behoudende act waarbij de progressie slechts in de nuance zit.

Vanaf de eerste tonen van het machtige, en direct beste nummer van de plaat, Ashes is duidelijk dat Threshold geen millimeter is veranderd in de afgelopen vijf jaar. Oké, Damian Wilson, is terug op het oude nest maar dat is dan ook het enige. Op March Of Progress doet Threshold datgene dat zij al vanaf midden jaren ’90 doen. Supermelodieuze metal met uitstekende zang zonder veel muzikaal gefreak. March Of Progress klinkt echter zo bekend in de oren dat ik mijzelf afvraag in hoeverre wij hier met nieuw werk hebben te maken of dat de band oude ideeën heeft hergebruikt. Ik geef de band voorlopig het voordeel van de twijfel.

March Of Progress klinkt als een klok, beslaat ruim 70 minuten (te lang!) en de tracks klokken gemiddeld ruim boven de vijf minuten. Eén van de weinige zaken die March Of Progress onderscheidt van zijn voorganger is dat naast het schrijvercollectief West/Groom ook anderen input hebben mogen leveren. Het heeft weinig nieuwe inzichten opgeleverd. Voorganger Dead Reckoning werd, naast het sterkere songmateriaal, nog opgeleukt met een sporadische grunt, maar daarvan is op March Of Progress geen sprake. De band heeft overduidelijk ‘op safe’ gespeeld.

Is March Of Progress dan een slechte plaat? Nee, zeker niet. Liefhebbers kunnen March Of Progress ongehoord aanschaffen. Beschouw het als een combinatie tussen Subsurface en Exctinct Instinct met het geluid van Dead Reckoning. Het is oerdegelijk, Wilson zingt de pannen van het dak, maar het is over de gehele linie wel een tikkie saai. Ik hoop dat Threshold een volgende keer wat gewaagder uit de hoek durft te komen.

t200

1. Ashes
  2. Return Of The Thought Police