DarkTribe – Mysticeti Victoria

DarkTribe – Mysticeti Victoria

Massacre Records, 2012

Massacre Records werft met DarkTribe uit Frankrijk weer wat nieuw bloed aan. Niet te verwarren met de Duitse naamgenoot binnen het black metal-genre, bij deze heren van kanten Nice gaat het om heavy/power metal op behoorlijk symfonische schaal. De EP Natural Defender is enkele jaren terug dus duidelijk in de smaak gevallen. Dit vervolg met fraaie hoes draagt de naam Mysticeti Victoria, goed om ons weer een klein uur zoet te houden.

Iets te veel van het goede misschien. Het is niet dat er bij DarkTribe geen afwisseling is terug te vinden, maar eigenlijk is dit een verhaal waar de sfeer wat van vervaagd is omdat het al zo vaak de basis vormde van platen binnen het genre. Naar verluid is dit ook een product van Finnvox Studios, dus echt barakke gevallen zijn normaal niet terug te vinden in deze sound. Toch doet het me weinig, gewoon omdat de mix van deze band erg flauw naar voren komt en alles ook wat simpel in elkaar zit: erg simpele basisgitaren, symfonische golven die mee op de oppervlakte blijven en soms wat geforceerde drums. Zware gitaarweefsels en bonkende drums komen aan bod op songs als Beware The God, maar ook rust is aanwezig, zoals op Lightning Guide. Op die kalmere momenten doet DarkTribe me echter hunkeren naar wat meer kracht, ook omdat deze rust altijd maar semi opduikt met een makke gitaarbasis die blijft voortbouwen waarvan de drive wat slapjes aanvoelt. Anthony heeft overigens een prima stem voor het genre, maar het stemgebruik op deze songs lijkt me niet zo ideaal: iets te flauw op rustigere stukken en niet gebeten genoeg tijdens krachtfases.

Dat maakt echter niet dat DarkTribe over het algemeen een slecht product brengt met Mysticeti Victoria, de gitaren duiken vooral op solostukken de melodieuze diepte in en de symfonische basis is zeker een meerwaarde. Toch laat het me achter met een gevoel dat er zoveel meer in deze heavy/symfonische metal schuilt en dat het vooral niet krachtig en diepgaand genoeg werd uitgewerkt. Luistertips: Roma XXI, het rustigere Lightning Guide en het knap symfonische Life, Love & Death.

DarkTribe - Mysticeti Victoria

1. Genesis
  2. Taiji