Hexvessel – No Holier Temple

Hexvessel – No Holier Temple
Svart Records, 2012

Even genoeg gehad van dolgedreven agressie en de toenemende drukte die hedendaagse bands je toeschuiven? Dan kan Hexvessel wel eens een mogelijk rustpunt vormen voor menig luisteraar die wel houdt van een psychedelisch avontuurtje. De band komt uit Finland, al is kapitein Kvohst (Code, Dodheimsgard) uiteraard Engelsman van origine. No Holier Temple is de opvolger van hun debuutplaat Dawnbearer van vorig jaar.

De band lapt er zelf de term neo-folk aan vast, maar je hoeft het allemaal zeker niet te zoeken in het wereldje van de hoempa en traditionele dans. Hexvessel brengt een schijf die rust uitstraalt en die kalmte ook langzaam maar zeker over je uitstort. Aan de hand van prachtig gitaar- en mandolinegetokkel, trompetblazers en violen bouwt de band haar folkloristische wildernis op en verdomd, wat kan die mooi zijn. Zanglijnen doen me vaak wat denken aan de rustigere stijl van Ian Anderson van Jethro Tull, maar ook de oude melancholie van Anathema komt bij me op. Vintage gitaren, synths die regelrecht lijken te stammen uit de jaren ’70 vormen de basis van deze band, neo-folk verwijst dan meer naar het iets exotischer karakter dat de band legt in prachtsongs zoals Sacred Marriage of bepaalde orgelfases die erg mooi weerklinken in samenspel met mandoline of gitaar zoals op Are You Coniferous.

Een erg mysterieuze fantasiewereld waar je voor in je luie zetel moet zitten als je hem ten volle wil ontdekken. Hexvessel is voor een apart publiek en voor aparte momenten, maar dit meesterwerk zit perfect in elkaar. Je hoort er de melancholie van Anathema in, maar ook het mysterieuze spel van bands als A Forest of Stars, maar dan zonder dat deze Finnen hun muziek laten losbarsten. Voor de fans van relaxerende, psychedelische semi-akoestiek met toevoeging van enkele folkinstrumenten en een behoorlijk antieke stempel.

Hexvessel - No Holier Temple

1. Heaven and Earth Magic
  2. Woods To Conjure