EF – Delusions of Grandeur

EF – Delusions of Grandeur
Pelagic Records, 2012

Het moet gezegd dat, ondanks het de vele brutale tonen die hier passeren, Zware Metalen ook een zachte kant heeft. De Zweedse heren van EF maken post-rock en bespelen daarmee de tedere ziel van deze redacteur. Een miskend genre, post-rock, want met zijn langdradige nummers en gebruik van overlappende melodieën slagen vele bands erin een gevoel te creëren waarin de luisteraar zich kan laten wegdrijven.

Delusions of Grandeur brengt een zeer zachte sfeer met zich mee. Trage melodieën en een teruggehouden drum zetten de nummers in beweging. EF neemt enorm de tijd om op te bouwen naar een degelijke climax. Met behulp van hier en daar een blazer wordt u in het titelnummer Delusions of Grandeur naar hoogtes en laagtes begeleid. Er zijn wat vocalen te bespeuren op deze plaat, wat ik altijd wat overbodig vind als het op post-rock aankomt. Desondanks glooien de vocalen evenzeer mee met de gitaren waardoor ze een mooie plaats in het geheel krijgen. Fem is dan weer net iets te dwepend. En dan bedoel ik ook dwe-pend. Een zeer milde gitaar vergezeld van wat smeltende strijkers en een drum die zeer ver weg klinkt. De zeldzame, zeer teruggetrokken climaxen zorgen ervoor dat de nadruk ligt op de stroom van melancholie. Afsluiter I Never Felt This Way Before grijpt dan weer terug naar het geflirt en gedans met een muzikaal hoogtepunt.

Een klein halfuurtje genieten is de beste manier om deze Delusions of Grandeur te omschrijven. Perfecte muziek om op te zetten in de wagen terwijl u onderweg bent naar nergens en flirt met het idee om gewoon te blijven rijden. Een aanrader voor de liefhebber van de zachtere post-rock.

ef - delusions of grandeur

1. Delusions of Grandeur
  2. Fem