Tantara – Based On Evil

Tantara – Based On Evil
Indie Recordings, 2012

Sinds de Human Mutilation EP uit 2010 is er al veel inkt gevloeid om woorden van lof neer te pennen voor de Noorse thrashers van Tantara. Wanneer je voor je debuut dan nog in zee gaat met producer Flemming Rasmussen, die onder andere met een gelegenheidsorkestje als Metallica hun pronkstuk Master Of Puppets inblikte, kan het niet anders of de verwachtingen zijn extra hoog gespannen.

Bij deze kan ik fans aller landen gerust stellen: als volleerde veteranen in het vak leveren deze jonkies een 80’s thrashplaat af om U tegen te zeggen. Dit is zeker niet de zoveelste crossover band die zijn wagentje aan de succesvolle thrashrevival-trein hangt, maar een stel devote jonge honden die nauwkeurig al hun grote voorbeelden hebben bestudeerd en de beste elementen mee overnamen. Het gaat hier trouwens niet over wat eenvoudig knip- en plakwerk. De uitgesponnen songs (de titeltrack is met zijn 6:08 min de kortste!) zitten ingenieus en strak in elkaar en vervallen, zonder echt vernieuwend te zijn, nooit in saaie clichés. Ik ben ervan overtuigd dat wanneer je een kennerspubliek blind laat luisteren naar het album en vraagt van welke band dit materiaal is, ze allemaal iets anders zullen zeggen. Heathen, Exodus, Forbidden… je hoort er de hele Bay Area in terug. En om al deze invloeden samen te smeden tot het geheel dat Based On Evil uiteindelijk geworden is, dat is straf!

Mij deed het album en vooral dan de ritmesectie met flarden het meest denken aan Metallica ten tijde van …And Justice For All. Maar zoals ik al zei, daar stopt het niet. De schrapende zang heeft vaak wat weg van Mille Petrozza (Kreator), de meerstemmige shouts zijn dan weer volgens Vio-Lence’s recept. Daarnaast ademt de plaat ook nog de live-energie uit die tijdsgeest. Tantara biedt met andere woorden een nieuwe optie voor iedereen die met weemoed terugkijkt op de gouden jaren 80, maar zijn eigen platencollectie al van achter naar voor kan meeboeren.

Tantara – Based On Evil

1. Based On Evil
  2. Mass Murder