Khors – Wisdom of Centuries

Khors – Wisdom of Centuries
Candlelight Records, 2012

Wanneer black metal uit Oekraïne komt dan lijkt het steeds te draaien rond één welbepaald clubje van muzikanten dat zich wat situeert rond en binnen de bands Astrofaes en Nokturnal Mortum. Een goede zaak, want wat je te horen krijgt, is dan meestal nog wel iets waar meer dan behoorlijk over nagedacht is. Khors komt ook uit die contreien, maar eigenlijk kan deze band al min of meer als derde grote op het uithangbord van het land geplaatst worden. Niet voor niets vond deze band met haar vijfde plaat gehoor bij Candlelight.

Waar enkele jaren terug de band gewoon goed in elkaar zat, klinkt ze op melancholische schaal anno 2012 verdraaid lekker. Black Forest’s Flaming Eyes toont al meteen op sterke wijze aan dat deze distortiongitaren en synthrijke basis samen met de Slavische weemoedsschreeuwen een verbluffend resultaat neerpoten. Niet zomaar een zoveelste Dimmu Borgir-kopie, maar wel een machtige, haast psychedelische, emotionele golf van melodieuze waas, die me meer aan bands als Walknut doet denken. Daarnaast ook instrumentale mystiek die wat op het oudere akoestische Shining-niveau blijft hangen op Horizong Glassy, maar dan beter uitgewerkt. Op slepende en mysterieuze wijze wordt vervolgens vorm gegeven aan de titeltrack, aanvankelijk akoestisch, maar halverwege ook met overgang naar wat meer haat.

Het is zeker een krachtige combinatie die de band toepast op deze plaat. Op The Only Time Will Take It Away hoor je het eigenlijk het best, hoe mooie en zuivere akoestiek met gevoel kan overgaan naar bombastische en emotioneel geladen black. Duidelijk een plaat met een brok gevoel die zeker kwijlmateriaal zal vormen voor de fans van het werk van (oudere) Drudkh, Nokturnal Mortum en Walknut.

Khors - Wisdom of Centuries

1. Through The Clouds of The Past
  2. Black Forest’s Flaming Eyes