Beyond All Recognition – Drop=Dead

Beyond All Recognition – Drop=Dead
Napalm Records, 2012

Meermalen heb ik mij openlijk uitgesproken tegen het gebruik van elementen van moderne techno, dubstep en dergelijke in metal(core), hoewel ik (delen van) die genres an sich best te doen vind. Toch heb ik nooit een dergelijk album hoeven recenseren. Tot van de week, toen Drop=Dead van het Zweedse Beyond All Recognition op mijn digitale deurmat viel. Meer wobble door je metal dan dit ga je niet krijgen. Maar is het echt zo verschrikkelijk?

Eerlijk gezegd, het valt best mee. Natuurlijk, Skrillex-achtige dubstep moet een beetje je ding zijn, anders trek je een nummer als B*tch Please echt totaal niet. De band strooit meer met over-the-top wobbles dan zwarte piet met pepernoten, en het is dan ook doordat het metalgedeelte van Beyond All Recognition in orde is dat Drop=Dead geen slechte plaat is. Van het dubstepgedeelte verwacht ik dat het nog sneller saai zal worden dan dat het hele genre door de mainstream vergeten zal worden. Muzikaal is men namelijk (enigszins) interessant door de songs, die veel melodie kennen zonder aan agressie te verliezen (geen cleane zang overigens!). De band doet wat dit betreft wat denken aan Suicide Season van Bring Me the Horizon, hoewel de vocalen iets minder “apart” zijn. Die van Beyond All Recognition komen wat meer overeen met “gewone” melodeathvocalen, maar wel vol overtuiging. Om het enthousiasme hoef je deze plaat niet over te slaan.

Eigenlijk is de enige reden om deze plaat wel over te slaan het gehalte hipheid, met, dat is mijn theorie, als gevolg dat de plaat (samen met het bijbehorende genre) heel snel aan relevantie gaat verliezen in de metalwereld. Wat er dan overblijft is een prima metalcoreplaatje met veel futuristische elektronica. En in die categorie is het denk ik toch een flinke opgave voor collega-bands om een betere schijf dan deze neer te zetten.

Drop = Dead

1. Characters
  2. What We’ll Die To Defend