ZZ Top – La Futura

ZZ Top – La Futura

American Recordings, 2012

“Yeah, baby!”. De coolste baarden uit de rock zijn terug. ZZ Top komt na negen (!!) jaar met nieuw plaatwerk. Met een andere grote baard uit de muziekgeschiedenis achter de knoppen, Rick Rubin (Slayer, Tom Petty, Johnny Cash en vele anderen), gaan de heren lekker verder daar waar voorganger Mescalero ophield. Sompige blues boogie waar de heren patent op hebben. Veel gekopieerd, nimmer geëvenaard.

Tien tracks die net geen veertig minuten klokken is wellicht wat aan de magere kant, maar ZZ Top levert wel weer die onweerstaanbare lekkere rauwe echtheid die mijns inziens in de hedendaagse rock node gemist wordt. Vanaf opener I Gotsta Get Paid, uiteraard een knipoog naar Gotta Get Paid van het Rio Grande Mud-album, via een onvervalste boogie in Chartreuse dat vloeiend overgaat in het afwijkende Consumption. Het gitaarwerk van Gibbons klinkt weer heerlijk crunchy en vies zoals we dat na die verfoeide ’80-platen van de heren gewend zijn. Over You is een tearjerker met een knipoog, liefdesverdriet kan niet smeriger klinken. Het zijn de eerste vier tracks van La Futura die voor de zomer al op de EP Texicali via iTunes zijn verschenen.

De overige zes tracks liggen in lijn met de eerste vier. Meest opvallende is wat mij betreft de AC/DC-achtige rocker Flyin’ High dat in een onaffe vorm aan boord van het ruimteschip Soyuz voor het eerst ten gehore is gebracht voor astronaut Mike Fossum, een groot fan van de Texanen.

Vanaf Antenna uit 1994 heeft ZZ Top mij eigenlijk niet meer teleurgesteld. La Futura is natuurlijk een cynische titel. De heren nemen je net als op Mescalero terug naar de beginjaren, maar dan met een nog smeriger en meer overstuurd geluid. Wat mij betreft is dit nog lang niet de laatste studioplaat van de heren en zit er nog meer toekomst in ZZ Top. Dus op naar album nummer 16. Voor nu is de honger weer even gestild.

zz 200

1. I Gotsta Get Paid
  2. Chartreuse